Home
Rubrieken
Visieontwikkeling
Praktijk PO
Praktijk VO
Onderzoek
Columns
Interviews
Internationaal
Historie
Dalton
Abonnement
Contact
Visieontwikkeling
Visieontwikkeling
De leerling eigenaar van het leerproces?
Juist op daltonscholen lijkt het idee aan te slaan: verwerkingen maken met tablets past prachtig in een weektaak en lijkt lekker zelfstandig. Leraren krijgen via hun ‘dashboard’ direct te zien hoeveel fouten hun leerlingen maken. Hoe gemakkelijk wil je het hebben? Deze aanpak is niet alleen digitaal, maar wordt ook verkocht als ‘gepersonaliseerd leren’, dus dan moet het goed zijn… De vraag is alleen hoeveel invloed de leerling zelf heeft op wat hij/zij doet en hoe.
Visieontwikkeling
Klassenleraar of mentor?
In dit artikel wordt de vraag gesteld of er een alternatief is voor het indelen van kinderen in homogene leeftijdsgroepen. Zo’n alternatief is nodig omdat er sprake is van een geboortemaandeffect dat structureel problematisch is voor jonge kinderen. Verkend wordt of vormen van groepsdoorbrekend werken waarbij leerlingen een mentor- of klassenleraar krijgen maar gedurende de dag van meerdere leraren begeleiding en instructie krijgen, een alternatief kan zijn.
Visieontwikkeling
Dalton durft te vernieuwen
Verslag van het zevende daltonstudentencongres. Ditmaal werd het congres gehouden in Doetinchem op de Iselinghe Hogeschool. Onderwerpen die beschreven worden en die aan de orde kwamen, zijn onder andere: samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, reflectie en effectiviteit.
Visieontwikkeling
Fearless Teachers
Op de Louis Bouwmeesterschool in Amsterdam wordt er geëxperimenteerd met een nieuwe vorm van het voeren van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus tussen leraren en directie. Leraren werken met de visie van de school en de eigen visie voor ogen. Ze bezoeken elkaar in koppels (maatjes) in de eigen praktijk en reflecteren op elkaars praktijken vanuit de visie. Zo ontstaan er ontwikkelpunten voor een ieder en die passen in het portfolio van de leraren. Met de directeur worden de opbrengsten van de gesprekken met maatjes gedeeld.
Visieontwikkeling
Peuters groeien, ontwikkelen en ontdekken op Columbus!
Beschrijving van de praktijk van de werkwijze bij de peuters op het IKC Campus Columbus in Heerhugowaard.
Visieontwikkeling
Wetenschap- en Technologieonderwijs vormgeven vanuit een daltonvisie
In 2020 moeten alle scholen Wetenschap en Technologie geïntegreerd hebben in hun curriculum. In dit artikel stelt de auteur dat daltonscholen dat kunnen doen door acht kenmerken van effectief W&T-onderwijs in hun werkwijze te ingereren.
Visieontwikkeling
Talentontwikkeling
In dit artikel wordt een kort, persoonlijk verslag gegeven van de tweedaagse van het Dalton Netwerk Opleiders over het thema talentontwikkeling. Talentontwikkeling wordt vanuit verschillende invalshoeken benaderd: gaat het om ergens goed in zijn, of om iets heel leuk vinden? Wat te doen met talenten voor ‘verkeerde’ dingen? Moet je aanbod genereren om kinderen talenten te laten ontdekken en ontwikkelen? Talenten kunnen uitgedoofd worden. En talentontwikkeling vraagt om het recht om te mogen uitproberen.
Visieontwikkeling
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar
Voor elke daltonschool vormen de vijf kernwaarden hun reden van bestaan. Deze kernwaarden zijn bovendien gebaseerd op een fundament van vertrouwen. In dit artikel betwijfelt de auteur of elk team, elke schoolleider of elke schoolbestuurder zich de consequenties hiervan realiseert. Hij benadrukt de onderlinge samenhang tussen de kernwaarden en ziet in hoe een school werk maakt van differentiatie de lakmoesproef of er optimaal gewerkt wordt vanuit die kernwaarden.
Visieontwikkeling
Waarom filosoferen op een daltonschool thuishoort
De auteur doet een oproep om op daltonscholen meer aandacht te schenken aan het filosoferen met kinderen. Het ondersteunt daltondoelstellingen en helpt het reflectief vermogen bij kinderen te stimuleren.
Visieontwikkeling
Daltonconferentie 2016: LEF
Verslag van de landelijke daltonconferentie van 13 april 2016. Thema was ‘lef’. De auteur doet verslag. Er wordt onder andere aandacht geschonken aan de centrale inleiding van Clair Boonstra en aan de interactieve presentatie van Patrick Sins, Hans Wolthuis en Brigit Witmus.
Visieontwikkeling
Met het daltonpaspoort het land in
In de Algemene Ledenvergadering van 2016 is gesproken over het idee van de ontwikkeling van een ‘daltonpaspoort’. De bedoeling is dat er in de regio’s over gesproken wordt.
Visieontwikkeling
Mens met lef
Naar aanleiding van het verslag van de landelijke daltonconferentie van 13 april 2016 gaat de auteur in op de vraag of het daltononderwijs zich heeft laten inspireren door de key note speaker Clair Boonstra.
Visieontwikkeling
Reflecteren als verbeterpunt
Reflecteren krijg op daltonscholen veel aandacht, maar voordat er een goede vorm van reflecteren opgezet kan worden en een doorgaande lijn gecreëerd, is het eerst nodig een aantal voorwaarden verder uit te werken.
Visieontwikkeling
Zelfsturend leren is niet zelfsturend te leren
Tijdens een tweedaags congres hebben daltonopleiders zich gebogen over de vraag hoe leerlingen tot zelfsturend leren gebracht kunnen worden, welke doelen daarbij gesteld kunnen worden en wat leraren daarvoor moeten doen.
Visieontwikkeling
Keuzewerk. De ultieme daltontoepassing
Veel daltonscholen werken met keuzewerk. Tegelijkertijd worstelen scholen ermee om het zinvol in te zetten. In dit artikel worden dilemma’s besproken en een voorbeeld gegeven van daltonschool De Bantuin in Rhenen.
Visieontwikkeling
(Meer) dalton in groep 3
Een oproep om groep 3 meer dalton te laten zijn en om zo beter vorm te geven aan een doorgaande lijn vanuit de onderbouw naar de midden- en bovenbouw van een school.
Visieontwikkeling
Is uw schoolbestuur betrokken bij daltonprofilering?
Hoe dalton je wilt zijn als school, de speelruimte om je te profileren wordt sterk bepaald door bovenschoolse kaders. In dit artikel wordt verkend welke rol een schoolbestuur speelt of kan spelen bij daltonprofileringen hoe die rol in de praktijk ervaren wordt.
Visieontwikkeling
Visiteren en gevisiteerd worden volgens het nieuwe visitatiekader
De auteur bespreekt hoe nauwgezet de visitatiecommissie een visitatie voorbereid en hoe de visitatie beleefd wordt.
Visieontwikkeling
‘Focus op Dalton’, een kleurrijk Boek
Recensie van het boek Focus op Dalton van René Berends en Hans Wolthuis.
Visieontwikkeling
Wat wij nu nodig hebben zijn scholen zonder vrees
De daltonscholen van nu moeten de moed tonen om weer hervormend en onderscheidend te zijn, zoals Parkhurst dat 100 jaar geleden deed.
Visieontwikkeling
Een nieuw model voor de kernwaarden
Het gedachtegoed rond de kernwaarden is in een nieuw model gevisualiseerd.
Visieontwikkeling
Daltonconferentie 9 april 2014
Verslag van de nationale daltonconferentie van 9 april 2014, met onder andere aandacht voor de key note speaker Michael van Wetering van Kennisnet, voor professor Joseph Kessel met zijn inleiding over reflectie, voor Frans Droog over motiverende werkvormen, Joost van Mensch over de vraag of we ICT-minded zijn en voor Paul Bruin en Dick Vermeer met hun inleiding over ICT als aanjager van adaptief onderwijs.
Visieontwikkeling
Meer dalton in de groepslessen. De Aanbeveling.
De auteur schetst de ontwikkeling in de tijd dat er steeds meer en vaker van leraren gevraagd wordt om daltonkenmerken te integreren in het werk de hele dag door, ook meer dalton tijdens de groepslessen.
Visieontwikkeling
Pilot nieuwe visitatie
Beschrijving van de eerste ervaringen met het nieuwe visitatiekader dat tijdens een pilot is uitgevoerd.
Visieontwikkeling
Dalton op koers
Aankondiging van de landelijke daltonconferentie van 9 april 2014 in Deventer.
Visieontwikkeling
De hele dag dalton. Aanbeveling.
‘De hele dag dalton’ is een kenmerk van daltononderwijs dat steeds vaker in visitatieverslagen terug te lezen is. Het kan een middel zijn om minder leerkrachtgestuurd te werken en om los te komen van vaste instructieblokken en blokken van zelfstandig werken in het rooster.
Visieontwikkeling
Daltononderwijs, een ontwikkelingsgerichte inspiratie
Een recensie over het nieuwe, verschenen boek van Roel Röhner en Hans Wenke: daltononderwijs, een ontwikkelingsgerichte inspiratie.
Visieontwikkeling
Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen het daltononderwijs
Het onderwijs loopt het gevaar door te slaan naar de cognitieve kant. Het is belangrijk een juiste balans te vinden met pedagogische aspecten van het onderwijs. Daarbij is loslaten belangrijk, als het niet betekent: laten vallen. Kinderen moeten de vrijheid ervaren om fouten te maken. Dat is noodzakelijk om te groeien.
Visieontwikkeling
Daltonondewijs klaar voor de 21ste eeuw?
Het onderwijs heeft de opdracht mee te veranderen om de jeugd voor te bereiden op een snel veranderende wereld. Dit thema is besproken op de studietweedaagse voor daltonopleiders en –adviseurs. Opmerkelijk is dat jongeren zelf interessante meningen over tonen. Belangrijk is het om muren af te breken en belemmeringen op te heffen, aandacht te schenken aan de 21st century skills, lief te zijn voor elkaar, lef te hebben en kritisch te denken, leren concurreren in de global village, om mondiaal denken en om het toegroeien naar n-op-n communicatievormen.
Visieontwikkeling
SOVO aan tafel bij de inspecteur-generaal van de Inspectie van het Onderwijs
Verslag van een gesprek dat in SOVO-verband (samenwerkingsverband van vooral traditionele vernieuwingsscholen) gehouden is met de inspecteur-generaal van de inspectie, mevrouw Annette Roeters. Naar aanleiding van een gezamenlijke tekst die in SOVO-verband geformuleerd is, is er gesproken over een drietal stellingen rond 21st century skills, de verheffing van de mens als centrale opdracht van het onderwijs en de neiging om kwaliteit van onderwijs aan meetbare uitkomsten te koppelen.
Visieontwikkeling
Dalton is weten waarom je onderwijst
Verslag van het vijfde landelijke studentencongres dat georganiseerd is door het Dalton Netwerk Opleiders en gehouden werd in Utrecht. Studenten doen verslag van verschillende bezochte workshops en inleidingen over: coöperatief leren, reflecteren, daltononderwijs geschikt voor elk kind? de goede klassenplattegrond, zelfstandig werken, dalton en OGO, het daltonontwikkelplan, keuzewerk en leerlingenraad.
Visieontwikkeling
Houd dalton in beweging
In dit artikel beschrijft de auteur zijn zorgen over het benoemen van borging tot kernwaarde van het daltononderwijs. Staat borging niet beweging in de weg?
Visieontwikkeling
Werken in verbeterteams
Het coöperatief leren en werken van kinderen vraag om een leraar die zelf ook kennis heeft van doelstellingen en structuren en die weet dat deze van essentieel belang zijn voor een optimale opbrengst. Als leraren zelf in verbeterteams werken, ervaren ze de meerwaarde van deze democratische overlegstructuur.
Visieontwikkeling
Het eerste daltonkinderdagverblijf
Beschrijving van het proces bij Fris! in Apeldoorn dat heeft geleid tot het eerste officiële daltonkinderdagverblijf in Nederland. Een soortgelijk traject speelt zich af bij De Wieken in Nijmegen en op Campus Columbus in Heerhugowaard.
Visieontwikkeling
Indicatoren of ‘no method, no system’
Als dalton ‘no method, no system’ is, dan wringt het als we allerlei (vaste) indicatoren gebruiken bij het visiteren. We lopen daarmee het risico het daltononderwijs te systematiseren en te methodiseren.
Visieontwikkeling
Daltonboek 2.0
De in 2013 geformuleerde nieuwe daltonidentiteit heeft ertoe geleid dat veel scholen hun visiestuk zijn gaan verbeteren. Ze werken daarbij vanuit de ‘why’-vraag en bedenken daarna hoe dat concreet gemaakt moet worden en wat daarvoor gebeuren moet. Het vastleggen – borgen – van die ontwikkelingen en ideeën gebeurt in een nieuw daltonboek: daltonboek 2.0.
Visieontwikkeling
Boeken over daltononderwijs
Er is weinig geschreven over het daltononderwijs. Zelfs Parkhurst schreef maar een boek over haar daltonplan. Maar de laatste twee decennia is daar wat verandering in gekomen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van recente literatuur over het daltononderwijs.
Close Window
Loading, Please Wait!
This may take a second or two.