In dit interview maken we kennis met een leerling op de net gestarte, experimentele daltonschool Spinoza20first. Haar vader is als emeritus-hoogleraar en expert op het terrein van leerpsychologie aan de school verbonden. Besproken wordt vooral de ervaringen van de leerling met het onderwijs op deze experimentele daltonschool.
Theo Douma is voorzitter van het schoolbestuur o2g2 in Groningen. Onder de 35 scholen van o2g2 zijn ook een aantal daltonscholen. Douma is bovendien landelijk betrokken bij Onderwijsplatform 2032. In dit interview wordt met name stilgestaan bij de vraag of een daltonschool nog de vrijheid heeft om eigen beleid te formuleren, als een schoolbestuur zelf een krachtig beleid voert.
In dit interview komt Lineke Dusseljee aan het woord, directeur van daltonschool De Bem in Zevenaar en bestuurslid van de NDV. Voor Lineke is verandering de constante factor in het daltononderwijs. Mensen moeten uitgedaagd worden te doen waarin ze geloven. Talenten en eigenschappen die je meegekregen hebt, moet je verder uitbouwen, je blijven ontwikkelen.
In dit interview met de voorzitter van de NDV maken we nader kennis met deze ras-Amsterdammer. Wagenaar maakt al vroeg kennis met het daltononderwijs, wordt directeur van de G.Th. Rietveldschool is Badhoevedorp. De daltonschool is voor Wagenaar vooral een sociale oefenplaats, waar je je kunt voorbereiden op de ingewikkelde samenleving. In 2004 wordt hij lid van het bestuur en volgt Dick van Hennik later op als voorzitter.
De oud-voorzitter van de NDV vertelt in dit interview iets van zijn eigen achtergronden en drijfveren. Daarnaast geeft hij commentaar op inhoudelijke ontwikkelingen binnen het daltononderwijs. Als filosofisch practicus is hij gefascineerd door de dialoog, het gesprek. Ook binnen het daltononderwijs is de vraag wellicht belangrijker dan het antwoord.
In dit interview met voormalig secretaris van de NDV, Peter Graafmans, vertelt Graafmans over zijn kennismaking met daltononderwijs. Hij wordt directeur op de Mgr. Bekkerschool in Tilburg, een school die een experimentele ontwikkelingsprojectschool wordt. Later wordt Graafmans een ervaren onderwijsmanager en ambtelijk secretaris van de NDV. Hij pleit ervoor dat besturen op een daltonmanier hun scholen besturen.
Tom Witjens is een jonge daltoncoördinator op De Overlaat in Tolkamer. Hij pleit voor aandacht voor het stimuleren van een growth mindset en aandacht voor Habits om Mind. Daltonvaardigheden moeten expliciet en gefaseerd aangeleerd worden, net als bij zwemles kinderen watervrij gemaakt moeten worden, zouden kinderen eerst ‘daltonvrij’ gemaakt moeten worden.
Dalton is voor Roel Röhner ‘a way of living’. In dit artikel beschrijft daltoncoryfee Röhner hoe hij kennis gemaakt heeft met dalton, over zijn directeurstijd op de school aan het Pieterskerkhof en over de tijd dat zijn school een ontwikkelingsprojectschool was. Zijn school was lang de ontmoetingsplek voor daltonianen. Röhner publiceerde veel en gaf en geeft veel daltoncursussen. Tegenwoordig vooral in zijn rol bij Dalton International.
Johan Oort, bestuurslid van de NDV, vertelt over zijn ervaringen, als docent scheikunde en als leidinggevende van verschillende vo-daltonscholen. Ook is hij bestuurslid van de NDV (geweest). Oorts kracht ligt in het uitwerken en concretiseren van ideeën. Hij vindt vooral dat dalton in ontwikkeling moet zijn en blijven. Dalton als een maniertje dat je ‘doet’ is out of the question.
Patrick Sins is lector daltononderwijs en onderwijsvernieuwing aan de pabo van Saxion in Deventer. In dit interview maken we kennis met hem. Ook wordt beschreven wat het voor hem betekent om ‘daltonlector’ te zijn. Zijn lectorale rede It’s about time gaat over tijd en motivatie. Presteren is vooral een kwestie van het investeren van tijd en een kwestie van motivatie en discipline.