DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Houd dalton in beweging

Houd dalton in beweging

14 februari 2018 1775 views

Een kanttekening bij borging als kernwaarde

Deze maand neemt de Algemene Leden Vergadering van de NDV een besluit over de indicatoren waarmee de nieuwe kernwaarden van dalton worden bepaald. Eén van die kernwaarden is borging. Ik maak me zorgen over deze kernwaarde: is borging wel écht een kernwaarde van daltononderwijs?

De totstandkoming van het lijstje kernwaarden begon zeer vooruitstrevend, in alle openheid en met inspraak uit alle lagen van de NDV. Vervolgens bleken alle suggesties op mysterieuze wijze te zijn samengevat tot de inmiddels vastgestelde zes kernwaarden, maar toch voelt de keuze voor de toegevoegde drie – reflectie, doelmatigheid en borging – ongemakkelijk; ze richten zich namelijk niet op ontwikkelingsaspecten van de leerling.
Voor mij is een kernwaarde van een onderwijsvisie datgene wat je bij de leerling tracht te weeg te brengen. Dat herken ik minder terug in deze drie. De respectievelijke visitatie-indicatoren bieden wat dat betreft ook weinig houvast, omdat ze veel te algemeen zijn geformuleerd. Bij de indicatoren van borging blijft de leerling zelfs geheel buiten beschouwing, terwijl borging ook opgevat kan worden als het doen beklijven van leerinhouden bij leerlingen. Dat de NDV met haar interpretatie van borging de leerlinggerichte waarde lijkt te negeren, verhoogt mijn ongemak bij deze kernwaarde.

Misschien moeten we de kernwaarden begrijpen als typische kenmerken van daltonschólen? Eigenschappen waarmee daltonscholen zich onderscheiden van andere scholen? Het zóu kunnen dat in daltonscholen meer (en beter?) aan reflectie wordt gedaan en dat leerkrachten daar veel doelmatiger werken… En borging is voor onszelf, inwoners van daltonland, langs de weg van licenties, certificaten en visitatie onmiskenbaar een krachtige vorm van kwaliteitsbewaking , dus een poging tot waarborgen van het daltonconcept in de scholen. Je zou het daarom een kernwaarde kunnen noemen, weliswaar zonder leerlingcomponent.

Niettemin vrees ik toch dat we met de huidige indicatoren een essentieel aspect van borging blijven verwaarlozen en dat is nu juist een aspect waarmee daltonscholen zich werkelijk kunnen profileren ten opzichte van andere scholen: continuïteit. Borging mag niet alleen bestaan uit het vaststellen en vastleggen van het daltonconcept, maar moet vooral gericht zijn op het in beweging houden van daltonontwikkeling.
Uit wetenschappelijk onderzoek naar schoolverbetering (lees: activiteiten voor daltonontwikkeling) in daltonscholen komt onder andere als opmerkelijk resultaat naar voren dat daltonscholen zeer actief kunnen zijn om hun daltonconcept te ontwikkelen, maar als een bepaald gewenst niveau is bereikt, lijkt vrijwel alle activiteit te stoppen. Niet zo verwonderlijk, zou men zeggen, want blijkbaar is de school tevreden met het behaalde resultaat. Hetzelfde onderzoek toont echter ook aan, dat toenemende activiteit in scholen op het gebied van schoolverbetering (daltonontwikkeling) een positief effect heeft op onderwijskwaliteit en -opbrengsten. Dat wijst erop dat het de moeite loont om als daltonschool voortdurend te werken aan schoolverbetering.

Is borging een kernwaarde? Door continuïteit als belangrijkste factor daarin te benadrukken kan het tenminste een typisch en waardevol kenmerk genoemd worden.
Ik bepleit daarom wijsheid en bezinning op dit punt en wens de deelnemers aan de ALV veel kritische inbreng toe.

Auteur en Beeld: Dick de Haan

Vorig artikel Werken in verbeterteams
Volgende artikel Dalton is weten waarom je onderwijst
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Het eerste daltonkinderdagverblijf

Het eerste daltonkinderdagverblijf

Indicatoren of ‘no method, no system’

Indicatoren of ‘no method, no system’

Pilot nieuwe visitatie

Pilot nieuwe visitatie

De leerling eigenaar van het leerproces?

De leerling eigenaar van het leerproces?

Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen het daltononderwijs

Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen het daltononderwijs

Dalton op koers

Dalton op koers

Waarom filosoferen op een daltonschool thuishoort

Waarom filosoferen op een daltonschool thuishoort

Keuzewerk. De ultieme daltontoepassing

Keuzewerk. De ultieme daltontoepassing

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!