Home
Rubrieken
Visieontwikkeling
Praktijk PO
Praktijk VO
Onderzoek
Columns
Interviews
Internationaal
Historie
Dalton
Abonnement
Contact
Onderzoek
Onderzoek
Dalton als professionele identiteit
Het is algemeen bekend en in onderzoek aangetoond dat de leraar één van de belangrijkste factoren is voor het succes van onderwijs. Dit artikel werkt het idee uit dat leraren, die overtuigd zijn van de pedagogische waarde van daltononderwijs en hiernaar redeneren en handelen, hiermee inhoud geven aan hun professionele identiteit.
Onderzoek
De reflectietaart
De reflectietaart is een hulpmiddel voor leerlingen om inzicht te krijgen in ik-doelen waar zij zich verder op willen ontwikkelen. Na het invullen van een eigen “taart”, volgt een reflectiegesprek waarna er nieuwe leerdoelen voor de leerlingen worden opgesteld.
Onderzoek
iSelf: onderzoek naar zelfgestuurd leren
Zelfstandigheid is een kernwaarde van daltononderwijs. Op elke daltonschool discussiëren leraren erover hoe zij de zelfstandigheid van hun kinderen kunnen vergroten. In de discussies tussen leraren over dit onderwerp komen steeds verschillende aspecten van zelfstandigheid aan bod. In dit artikel beschrijven we wat zelfsturend leren is, hoe kinderen dat het best leren en hoe we in het iSelf-project leraren leren hieraan expliciete aandacht te schenken.
Onderzoek
Hoe implementeer je onderzoekend leren in het basisonderwijs?
Verslag van een onderzoek dat gedaan is in het kader van een masterscriptie naar het implementeren van onderzoekend leren in het daltononderwijs.
Onderzoek
Past effectiviteit überhaupt bij daltononderwijs?
Twee onderzoeksdocenten van het Spinoza Lyceum beschrijven hun onderzoek naar de vraag wat effectiviteit eigenlijk is en of dat wel past bij daltononderwijs, waarbij iedere leerling zich juist op zijn eigen niveau en in eigen tempo ontplooit.
Onderzoek
Visitaties in het daltononderwijs
Bespreking van het onderzoek dat uitgevoerd is door het lectoraat naar het nieuwe visitatiekader van de NDV. Tevens wordt het boek gerecenseerd, dat over dit onderzoek bij SPEUP uitgegeven is.
Onderzoek
Taakgerichtheid en zelfcontrole in het daltononderwijs
Verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is op daltonschool Rijnsweerd naar taakgerichtheid en zelfcontrole van kinderen.
Onderzoek
Daltononderwijs en normatieve professionalisering
Professionaliteit van de leraar zal zich ook, of juist op daltonscholen dienen te richten op het perspectief van een normatieve professionalisering. Daarbij zijn reflectie, dialoog en het ontwikkelen van een visie essentiële kernwaarden.
Onderzoek
Hoe zien leerlingen reflectie?
Onderzoek van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs en de Open Universiteit naar de nieuwe daltonkernwaarde reflectie laat zien dat de manier waarop leerlingen in het voortgezet onderwijs reflectie zien, gevolgen moet hebben voor hoe daltonleraren reflectie begeleiden.
Onderzoek
Executieve functies in het daltononderwijs
Verslag van een onderzoek voor een masterscriptie op de Casimirschool in Gouda naar executieve functies in het daltononderwijs. Juist op daltonscholen moeten kinderen ontwikkeltaken inzetten: (leren) plannen, taakaanpak, gerichte aandacht, impulscontrole, werkgeheugen, concentratie en het organiseren van het werk.
Onderzoek
Be dalton, BE COOL!
In dit onderzoeksverslag wordt aangegeven dat het BE COOL!-project goed aansluit bij het gedachtegoed van Parkhurst rond het samenwerken van leerlingen. Het gaat bij het programma om het Bevorderen van Excellentie door Coöperatief Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de Jigsaw-methode, zodat gelijktijdig de sociale als de cognitieve ontwikkeling gestimuleerd kan worden.
Onderzoek
Dalton en autisme, is dat een goede combinatie?
Verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is tijdens een masteropleiding, naar het onderwijs dat kinderen met autisme volgen op daltonscholen. Geïnventariseerd is welke moeilijkheden er voor autistische kinderen gesignaleerd kunnen worden, hoe de situatie voor deze leerlingen bij het zelfstandig werken verbeterd kunnen worden en welke aanpassingen de leraren daarbij binnen het daltononderwijs kunnen aanbrengen.
Onderzoek
Parkhurst met of tegen Montessori?
Pabostudenten studenten doen in dit artikel verslag van hun onderzoek naar Parkhurst en Montessori, ten aanzien van het thema reflectie.
Onderzoek
Zien en gezien worden
In het kader van een masteropleiding is op daltonschool De Hommel in Venray een onderzoek gedaan naar het reflecteren in groep 3. In het onderzoek staan het voeren van reflectiegesprekken voorafgaand, tijdens en na spelactiviteiten van leerlingen centraal.
Onderzoek
Dalton en de zachte landing
Op het Spinoza Lyceum wordt er werk gemaakt van en creëren van een ‘zachte landing’ van leerlingen uit het basisonderwijs in de grote vo-daltonschool.
Onderzoek
Waaruit blijkt dat daltononderwijs werkt?
Beschrijving van het promotieonderzoek van Symen van der Zee naar de effectiviteit van daltononderwijs. Als er met de gebruikelijke maatstaven gemeten wordt (o.a. Cito, e.d.) en gekeken wordt naar de te meten cognitieve kennis en vaardigheden van leerlingen, dan is te concluderen dat het daltononderwijs niet beter, maar ook niet slechter scoort dan reguliere scholen.
Onderzoek
Van compliment tot trotsmoment
In dit artikel staat eigenaarschap van het leren centraal. De gedachte is dat wanneer daar de aandacht meer op komt te liggen, dat leerlingen dan meer voor zichzelf en minder voor het complimentje of de sticker werken.
Onderzoek
Zelfsturing door leerlingen in het basisonderwijs
Verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is in het kader van een masteropleiding naar zelfsturing in het daltononderwijs op de Jan Ligthartschool in Wapenveld. De vraag die beantwoord zijn in dit onderzoek zijn: Hoe leraren het zelfsturend vermogen van kinderen kunnen bevorderen.
Onderzoek
Worden kleuters zelfstandiger door te reflecteren?
In dit verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is op De Bongerd in Oene in het kader van een masterstudie wordt besproken hoe reflecteren ertoe bijdraagt dat kleuters inzicht krijgen in het eigen leren en dit inzicht leert gebruiken om zichzelf aan te sturen tijdens het zelfstandig werken.
Onderzoek
Schoolverbetering in het daltononderwijs
Bespreking van het proefschrift van Dick de Haan over schoolverbeteringen in het daltononderwijs. Belangrijk inzicht uit dit onderzoek is onder meer dat daltonscholen eerder opgericht worden vanuit het idee dat dalton gunstig is voor onderwijs- en leergedrag en voor plezierige omgangsvormen, dan dat men wil voldoen aan normen van onderwijskwaliteit en kwaliteit. Ook blijkt dat daltonscholen de ontwikkeling van leerkrachten belangrijk vinden, maar dit niet verbinden aan concrete, toetsbare doelen.
Onderzoek
Kleuters leren zelfstandig en verantwoordelijk te zijn
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek onder 23 kleuters in een daltongroep naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Onderzoek
Leven, leren en werken in heterogeniteit
In de daltonschool zal het samen wèrken, samenwerken en samen leren een steeds belangrijker plaats krijgen en ook het idee van de klas en de school als sociale leer- en werkplaats wordt belangrijker. Daarom is het wenselijk in de daltonpraktijk verder te streven naar het (leren) leven, werken en leren in heterogeniteit en om een meer leeftijdsverticale binding door de school tot stand te brengen. Eigenlijk is dat groepsdoorbrekend werken precies wat Parkhurst bedoeld heeft, maar wat in het Nederlandse daltononderwijs nauwelijks van de grond gekomen is.
Onderzoek
Radicale vernieuwing ná het Dalton Plan
De auteur beschrijft in het kort hoe Parkhurst na het schrijven van Education on the Dalton Plan in 1922 haar plan vernieuwde.
Onderzoek
Gemotiveerd lezen in groep 3
Een verslag van een onderzoek naar gemotiveerd lezen in groep 3, uitgevoerd op de Koningin Emmaschool in het kader van een afstudeeropdracht op de Katholieke Pabo in Zwolle. Doel is het verbeteren van de instructie en werkvormen bij het technisch lezen.
Onderzoek
Reflecteren: bewustwording of cliché?
In dit onderzoeksverslag beschrijft de auteur een onderzoek dat is uitgevoerd in de afstudeerfase van de pabo naar reflectie als invloedrijk element van een leercyclus.
Onderzoek
Het daltonsignaal
Beschrijving van het promotieonderzoek van De Haan naar het verband tussen daltononderwijs, schoolverbetering en onderwijskwaliteit.
Onderzoek
Van dalton-achtig naar dalton-prachtig
Verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is in het kader van een masterstudie op GBS de Parel naar het leren in samenwerking, in verantwoordelijkheid en in zelfstandigheid.
Onderzoek
Daltoncompetenties van leerlingen: werk in uitvoering
Verslag van een onderzoek dat door het Kohnstamm Instituut is uitgevoerd naar de vraag in hoeverre leerlingen daltoncompetenties verwerven en wat leraren eraan kunnen doen. Onder de daltoncompetenties werd verstaan: in staat tot zelfreflectie, ondernemend, proactief, sociaal weerbaar, organiserend en resultaatgericht.
Onderzoek
Daltonontwikkeling onderzocht.
De betekenis van daltonontwikkeling wordt onderzocht en er wordt nagegaan welke kenmerken ervan een effectieve rol spelen bij het verbeteren van onderwijsresultaten.
Onderzoek
Helen Parkhurst en haar visie op kunsteducatie
Vier daltonstudenten uit Utrecht stellen dat kunsteducatie een uitgesproken aspect is van Parkhursts onderwijsvisie. Op basis daarvan geven zij een beschrijving hoe dat in de huidige tijd op daltonscholen (verder) gerealiseerd zou kunnen worden.
Onderzoek
Intercollegiaal reflecteren
Reflectie is een daltonkernwaarde. In het daltonlectoraat is daarbij in een onderzoek aandacht geweest voor reflectie tussen leraren (intercollegiale reflectie). Doel van het onderzoek was om hiervoor een instrument te ontwikkelen. In focusgroepen met studenten, daltoncoördinatoren en daltonexperts zijn ervaringen met intercollegiaal reflecteren besproken. Op basis van literatuur en het focusgroeponderzoek is het instrument ‘de reflectiecyclus’ ontwikkeld.
Onderzoek
Kwaliteit meten, bereiken en behouden
Daltonschool De Zeppelin kreeg van de Onderwijsinspectie het predicaat ‘zwak’. De school heeft daarna een eigen onderzoek opgezet waarbij de vraag gesteld is of de goede dingen gedaan worden en of de dingen goed gedaan worden. De school wilde de kwaliteit verbeteren op basis van het versterken van de daltonkwaliteit.
Onderzoek
De eigen daltonpraktijk onder de loep
Het Spinoza Lyceum maakt deel uit van de Academische Opleidingsschool in Amsterdam. Docenten worden daar opgeleid tot onderzoekers, en doen ook onderzoek. Dit jaar ging dit onderzoek over het geven van (meer) verantwoordelijkheid aan leerlingen, in het bijzonder wat leraren eraan kunnen doen om leerlingen die verantwoordelijkheid te geven.
Onderzoek
De meerwaarde van daltononderwijs
In dit artikel wordt een eerste aanzet beschreven voor het onderzoek van de auteur naar de meerwaarde van daltononderwijs. De stelling is dat daltononderwijs kinderen taal en rekenen moet bijbrengen, maar dat er daarnaast extra opbrengsten verwacht mogen worden.
Onderzoek
Building Learning Power
Beschrijving van Building Learning Power (BLP), een aanpak voor het leren leren van Guy Claxton in Engeland. In deze aanpak is er aandacht voor het ontwikkelen van een leercultuur in plaats van een prestatiecultuur en gaat het om het werken aan een learning powered mind, met aandacht voor resilience, resourcefulness, reflectiveness en reciprocity. Ook wordt er aandacht besteed aan wat een leraar kan doen om het leren van kinderen op deze wijze te activeren.
Onderzoek
Onderzoekstermijn daltonlectoraat met zes jaar verlengd
Terugblik op de afgelopen periode van het daltonlectoraat en een vooruitblik op de komende zes jaar.
Onderzoek
Wereldburgerschap
Studenten doen verslag van de ontwikkelingen die ze doorgemaakt hebben na een reis naar Kenia. Op basis van hun reiservaringen hebben ze voor een minor daltononderwijs een leskist samengesteld over wereldburgerschap.
Onderzoek
Spreek het team dezelfde daltontaal?
In dit verslag van een masteronderzoek wordt beschreven dat een daltonteam vanuit een gezamenlijke visie moet werken en hoe er aan een gezamenlijk beeld gebouwd kan worden hoe de daltonpijlers in praktijk gebracht worden. Daarvoor moet een daltonteam een gezamenlijke taal ontwikkelen, waarbij begrippen op eenzelfde manier geïnterpreteerd worden.
Onderzoek
Wie schrijft die blijft
Verslag van een onderzoek naar de inzet van het instructieschrift als middel in te zetten bij het werken met het IGDI-instructiemodel (Interactieve, Gedifferentieerde Directe Instructie). Kinderen schrijven in het instructieschriftje voor hen belangrijke punten uit de instructie.
Onderzoek
Samenwerken in het Daltononderwijs
Recensie van het boek Samenwerken in het Daltononderwijs: geschiedenis, praktijk en onderzoek van René Berends en Patrick Sins (red.). In het boek, dat uitgegeven is bij Saxion Dalton University Press wordt verslag gedaan van onderzoek van het daltonlectoraat .
Close Window
Loading, Please Wait!
This may take a second or two.