Na de val van de muur in november 1989 ontstond een explosie van stedenbanden tussen plaatsen in Nederland en in voormalige Oostbloklanden. Zo kreeg Utrecht een stedenband met Brno, de tweede stad van Tsjechië, waarbij de contacten aanvankelijk voornamelijk bestonden uit officiële bezoeken van het stadsbestuur en de hoofden van dienst. Brno toonde belangstelling voor verschillende onderdelen van de stedelijke infrastructuur zoals politie, brandweer, gezondheidsdiensten, stadsontwikkeling, huisvesting, monumentenzorg en onderwijs. Als directeur van een Utrechtse basisschool kreeg ik in 1994 het verzoek om voor de stedenband coördinator te worden voor het primair onderwijs. Dat legde de kiem voor Dalton International.
Mijn eerste activiteit bestond eruit dat ik in Brno een lezing heb gehouden over daltononderwijs in Nederland. Ik werd op een podium neergezet achter een katheder en beneden mij zat een zaal vol grijze muizen die af en toe aantekeningen maakten in kleine schriftjes. Mijn Engelse speech had ik uitgeschreven en al voorlezend schoot het door mij heen dat dit niet werkte. Ik trok provocerend mijn jasje uit, heb verontschuldigend gezegd dat ik een volgende keer in scholen op de werkvloer met collega’s zou willen praten en heb mijn tekst toch maar tot het eind voorgelezen.
Nog tijdens die week heb ik het schoolbestuur van Brno gevraagd om scholen te vinden die geïnteresseerd waren in het daltononderwijs. Dat resulteerde in korte tijd in de samenwerking tussen daltonschool Rijnsweerd en daltonschool Pieterskerkhof uit Utrecht met vier ‘pilot schools’ in Brno. De volgende twee jaar vond een intensieve uitwisseling van leerkrachten plaats en in 1996 hebben Hans Wenke en ik gezamenlijk met de vier pilot schools de Tsjechische Dalton vereniging opgericht: ‘Asociace ceských daltonských škol’.
In mei van dat jaar vond in Brno de eerste internationale daltonconferentie plaats. Hoewel de Stichting Dalton International (SDI) officieel op 30 maart 2001 tot stand kwam, zijn de internationale daltoninitiatieven toen eigenlijk al in 1996 begonnen.
De nieuwsgierigheid naar de daltonontwikkelingen op andere continenten had tot gevolg dat we met elkaar The New York Dalton School in New York (1999) en Ascham in Sydney (2000) hebben bezocht. Het gevolg was dat Richard Blumenthal, directeur in New York, in 2000 de conferentie in Brno heeft bezocht en dat Rowena Danziger, de toenmalige directeur van Ascham, in 2001 bij zowel daltonschool Pieterskerkhof in Utrecht als bij de vier daltonpilotscholen in Brno op bezoek
is geweest.
Vanaf 2001 heeft Dalton International een netwerk van daltonscholen opgebouwd door het uitnodigen van scholen binnen en buiten Nederland als ‘Member of Dalton International’. We hebben het eerder ‘Network of Challenges’ genoemd. Vanzelfsprekend zijn de daltonscholen in New York en Sydney als eersten toegetreden tot het netwerk, gevolgd door vele scholen daarna.
Sinds die eerste internationale daltonconferentie in Londen in 1923 heeft Dalton International initiatieven genomen om de oude traditie weer op te pakken door een internationaal platform te creëren om daltonexpertise en verschillende interpretaties van het daltonconcept uit te wisselen.
Dalton International bepleit concrete samenwerking tussen alle officiële Europese daltonverenigingen. De Nederlandse Dalton Vereniging en Dalton International zijn in overleg om na te gaan op welke manier er een intensievere samenwerking gewenst en mogelijk is.
Beeld: Roel Röhner