‘Focus op Dalton’ is de titel van een boek dat in september 2014 door Saxion Dalton University Press is uitgegeven. Dit boek is geschreven door René Berends en Hans Wolthuis, beiden werkzaam aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer en als daltonopleider betrokken bij diverse daltonopleidingen in het land. Wolthuis is tevens bestuurslid van de NDV, Berends is ook onderzoeker bij het lectoraat Daltononderwijs en onderwijsvernieuwing.
Het daltononderwijs is de laatste jaren ontzettend populair geworden met als gevolg dat er ook een grote behoefte vanuit het onderwijsveld is ontstaan naar een degelijk handboek over het daltononderwijs.
‘Focus op Dalton’ brengt dit onderwijs in beeld. Het biedt enerzijds achtergrondinformatie over de geschiedenis van het daltononderwijs, de organisatie van de daltonbeweging in Nederland en de daltonkernwaarden, anderzijds geeft het veel concrete beschrijvingen van de daltonpraktijk. Centraal staan de zes kernwaarden van daltononderwijs en het werken met de taak. Het uitgangspunt ‘alle tijd is daltontijd’ is daarbij een vernieuwende gedachte.
‘Focus op Dalton’ is een boek dat als handboek, als opleidingsboek voor het daltononderwijs gebruikt kan worden met de blik vooral gericht naar het basisonderwijs. Maar ‘Focus op Dalton’ is meer. Het is een kleurrijk boek waarin de auteurs ‘kleur’ bekennen en waarin zij dat ook van hun lezers vragen. Het boek gaat hierin verder dan alleen maar het beschrijven van de achtergronden en de praktijk van het daltononderwijs. Het boek helpt de daltonpraktijk zich verder te ontwikkelen. De auteurs zetten lijnen uit voor het verder ontwikkelen van het gedachtegoed van Helen Parkhurst. De kracht van het boek ligt in het evenwicht tussen de theoretische verantwoording, de beschrijving van de huidige praktijk en het aanzetten tot ontwikkeling.
Het boek is ontstaan vanuit een voortdurende wisselwerking met het daltononderwijsveld zoals met leraren en daltoncoördinatoren van daltonscholen, vooral waar het gaat om praktijksuggesties en vanuit een wisselwerking met collega-daltonopleiders, waar het gaat om het gebruik van het boek.
De auteurs hebben het lectoraat Daltononderwijs en onderwijsvernieuwing betrokken bij de samenstelling van dit boek daar waar het gaat om de wetenschappelijke onderbouwing en de didactische vormgeving.
Ik ben ervan overtuigd dat de auteurs met het boek ‘Focus op Dalton’ een voortreffelijke handreiking hebben gedaan om de daltonleraar te inspireren, te motiveren, kortom hen aan te zetten om kleur te bekennen om hen zo handelingsbekwamer in het daltononderwijs te maken en ‘dalton proof’ voor de komende decennia.
Auteur: Lou Pinckaers is bestuurslid van de Nederlandse Dalton Vereniging
Beeld: DaltonVisie