DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Indicatoren of ‘no method, no system’

Indicatoren of ‘no method, no system’

14 februari 2018 1968 views

Op 27 maart a.s. houdt de NDV haar jaarlijkse Algemene Leden Vergadering.
Vorig jaar is tijdens de ALV het nieuwe visiestuk vastgesteld. De geschiedenis leert dat dit opschudden van de eigen identiteit een traditie is binnen de vereniging. Zo om de tien á vijftien jaar formuleert de NDV haar eigenheid in de dan populaire en modern aandoende bewoordingen.

Het afgelopen jaar is geprobeerd om de indicatorenlijst waarmee scholen gevisiteerd worden, te verbeteren en aan te laten sluiten bij het nieuwe identiteitsstuk.
Dat formuleren van indicatoren is een lastige kwestie, zelfs een dilemma. Want als dalton ‘no method, no system’ is, dan wringt het natuurlijk om indicatoren vast te leggen. Daarmee probeer je dalton te ‘methodiseren’ en te ‘systematiseren’ en loop je het risico dat visiteren het afvinken van lijstjes wordt. Aan de andere kant vinden we het met elkaar belangrijk om daltonkwaliteit inzichtelijk te maken en te verbeteren en om ons over onze ideeën en praktijk te verantwoorden.

Interessant is vooral de discussie zelf, want daarmee krijgen we steeds beter in kaart waar het ons werkelijk om te doen is. Kwaliteit ontwikkel je door nadenken, reflecteren, door discussiëren en uitwisselen en daarnaar te handelen.

Onder de visiteurs leeft het besef dat het belangrijk is dat scholen vooral zelf bepalen wat hun visie op
daltonkwaliteit is en hoe die kwaliteit op school te zien is. Maar om dat in een indicatorenlijst te
formuleren, is een moeilijke klus.

In de wintermaanden is er gebroed op zo’n formulering. We zullen die op de ALV met elkaar bespreken. Laat het vooral geen afvinklijstje zijn. Die horen bij methoden en systemen en dat is nu precies wat dalton niet was, niet is en niet zou moeten willen zijn. Kom daarom naar de ALV. Neem kennis van de conceptlijst en doe mee in de discussie.

Auteur: René Berends

Vorig artikel Daltonboek 2.0
Volgende artikel Het eerste daltonkinderdagverblijf
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Dalton is weten waarom je onderwijst

Dalton is weten waarom je onderwijst

Met het daltonpaspoort het land in

Met het daltonpaspoort het land in

De leerling eigenaar van het leerproces?

De leerling eigenaar van het leerproces?

Daltonondewijs klaar voor de 21ste eeuw?

Daltonondewijs klaar voor de 21ste eeuw?

Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen het daltononderwijs

Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen het daltononderwijs

(Meer) dalton in groep 3

(Meer) dalton in groep 3

Wetenschap- en Technologieonderwijs vormgeven vanuit een daltonvisie

Wetenschap- en Technologieonderwijs vormgeven vanuit een daltonvisie

SOVO aan tafel bij de inspecteur-generaal van de Inspectie van het Onderwijs

SOVO aan tafel bij de inspecteur-generaal van de Inspectie van het Onderwijs

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!