DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
De wording van een daltonlyceum
Praktijk VO

De wording van een daltonlyceum

Een artikel over het vormen van een Daltonlyceum in Hoofddorp.

Freedom
Columns

Freedom

Column van Els Meijknecht over de kansen en grenzen van vrijheid en vertrouwen geven aan leerlingen.

Daltonontwikkeling in België
Internationaal

Daltonontwikkeling in België

Gedurende de afgelopen tien jaar is in Vlaanderen een toenemende belangstelling voor daltononderwijs te bemerken. Teams gaan op studiereis naar Nederlandse daltonscholen en er ontstaat interesse voor nascholing.

Buiten leren is leuker leren!
Praktijk PO

Buiten leren is leuker leren!

Kinderen presteren beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken wanneer de buiten-omgeving als leercontext wordt ingezet. Door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om zelf dingen uit te zoeken en om op een andere manier samen te werken.

Geef je kind vleugels
Interview

Geef je kind vleugels

Interview met Filip Lietar, directeur van daltonschool De Kleine Icarus in Gent.

Dalton als professionele identiteit
Onderzoek

Dalton als professionele identiteit

Het is algemeen bekend en in onderzoek aangetoond dat de leraar één van de belangrijkste factoren is voor het succes van onderwijs. Dit artikel werkt het idee uit dat leraren, die overtuigd zijn van de pedagogische waarde van daltononderwijs en hiernaar redeneren en handelen, hiermee inhoud geven aan hun professionele identiteit.

De leerling eigenaar van het leerproces?
Visieontwikkeling

De leerling eigenaar van het leerproces?

Juist op daltonscholen lijkt het idee aan te slaan: verwerkingen maken met tablets past prachtig in een weektaak en lijkt lekker zelfstandig. Leraren krijgen via hun ‘dashboard’ direct te zien hoeveel fouten hun leerlingen maken. Hoe gemakkelijk wil je het hebben? Deze aanpak is niet alleen digitaal, maar wordt ook verkocht als ‘gepersonaliseerd leren’, dus dan moet het goed zijn… De vraag is alleen hoeveel invloed de leerling zelf heeft op wat hij/zij doet en hoe.

De reflectietaart
Onderzoek

De reflectietaart

De reflectietaart is een hulpmiddel voor leerlingen om inzicht te krijgen in ik-doelen waar zij zich verder op willen ontwikkelen. Na het invullen van een eigen “taart”, volgt een reflectiegesprek waarna er nieuwe leerdoelen voor de leerlingen worden opgesteld.

Lapbooks in een daltonklas
Praktijk PO

Lapbooks in een daltonklas

In dit artikel wordt er een good practice gedeeld waarbij leerlingen op eigen wijze en naar eigen creativiteit vorm kunnen geven aan een lapbook. Het maken van een lapbook is een mooie manier om kennisinhouden te verwerken, maar er kan ook aandacht geschonken worden aan vaardigheden als onderzoeken, plannen, structureren, presenteren en evalueren.

iSelf: onderzoek naar zelfgestuurd leren
Onderzoek

iSelf: onderzoek naar zelfgestuurd leren

Zelfstandigheid is een kernwaarde van daltononderwijs. Op elke daltonschool discussiëren leraren erover hoe zij de zelfstandigheid van hun kinderen kunnen vergroten. In de discussies tussen leraren over dit onderwerp komen steeds verschillende aspecten van zelfstandigheid aan bod. In dit artikel beschrijven we wat zelfsturend leren is, hoe kinderen dat het best leren en hoe we in het iSelf-project leraren leren hieraan expliciete aandacht te schenken.

© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!