9 april: landelijke daltonconferentie in Deventer.
Op 9 april 2014 zullen weer honderden daltonianen deelnemen aan het daltoncongres. Inmiddels is het een traditie om elkaar ’s morgens in de schouwburg van Deventer te ontmoeten en daar een aantal centrale presentaties bij te wonen. ’s Middags zijn er workshops in het gebouw van Saxion.
Als keynote speaker treedt op Michael W. van Wetering. Hij is manager innovatie bij Stichting Kennisnet. Hij zal licht laten schijnen op wat toekomstige technologische ontwikkelingen teweeg zullen brengen in de maatschappij in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder.
Vervolgens zullen rond drie centrale hoofdonderwerpen parallelsessies gehouden worden. Frans Droog, edublogger en docent van Wolfert Daltonlyceum in Hillegersberg zal een presentatie houden over motiverend@ werkvormen in het daltononderwijs. Paul Hendriks van Dalton Voorburg richt zich op effectiviteit en doelmatigheid van daltononderwijs en Joseph Kessels, hoogleraar Opleidingskundig Leiderschap en Human Resource Development, zal een centrale inleiding houden over het belang van reflectie.
In het middagprogramma is het de beurt aan zo’n dertig workshopleiders. In twee ronden kan er gekozen worden uit workshops, die elk een verdere concretisering zijn van de drie gekozen centrale onderwerpen. Er worden drie routes aangeboden: (1) motiverend@werkvormen, (2) reflectie en (3) effectiviteit en doelmatigheid.
De Nederlandse Dalton Vereniging heeft een lange traditie van conferenties. Sinds de oprichting van de NDV in 1931 zijn er jaarlijks, maar soms twee- of driejaarlijks zulke conferenties georganiseerd. Vaak stelden scholen daarvoor hun gebouw ter beschikking, maar sinds het eind van de vorige eeuw is de toestroom zo groot dat er onderdak gezocht en gevonden is in de Deventer schouwburg en bij Saxion.
Al ruim een jaar is een commissie bezig met de voorbereiding van de dag. Het wordt ook dit jaar weer een dag van ontmoeten, maar ook een dag waarin vernieuwingen binnen het daltononderwijs inhoudelijk gepresenteerd en bediscussieerd worden. Er is voor iedereen wat wils: voor het primair en secundair onderwijs, voor onderbouwers en bovenbouwers, voor leraren, coördinatoren en managers.
Het daltoncongres heeft als centraal thema gekregen: Dalton op koers.
De NDV heeft na lange discussies binnen de vereniging vorig schooljaar de identiteit van het daltononderwijs hernieuwd en een zestal kernwaarden vastgesteld. Op allerlei terreinen zijn er initiatieven genomen om het daltongedachtegoed verder te ontwikkelen en om met elkaar over die ontwikkelingen in gesprek te komen. De conferentie zal daar een belangrijk moment in zijn. Vandaar de keuze van het centrale thema.
De NDV heeft een traditie van conferenties. Dit keer is ervoor gekozen om over ‘daltoncongres’ te spreken. Het is jammer dat er niet voor het woord ‘daltonsymposium’ gekozen is. Bij de oude Grieken was een symposium namelijk een gezellige boel: een eet- en drinkgelag met vrolijke conversatie en discussie.
In de middagpauze is er een uitgebreide lunch en in de afsluiting een informele nazit. Zo wordt het op 9 april toch ook nog een beetje een symposium!
Alle daltonscholen hebben inmiddels de uitgebreide conferentiebrochure ontvangen, met de mogelijkheid om in te schrijven. Die inschrijvingen moeten vóór 8 maart binnen zijn.
Zorg ervoor dat je kunt zeggen: “Ik was erbij!”