Het Platform Onderwijs 2032 werkt aan de vraag ‘Wat hebben kinderen nodig die nu voor het eerst naar school gaan en rond 2032 een volgende stap zetten in de samenleving?´ Op donderdag 1 oktober jl. heeft staatssecretaris Dekker de Tweede Kamer geïnformeerd over het voorlopig advies van het Platform. Een van de adviezen is dat leerlingen digitaal vaardiger moeten worden. We moeten de leerlingen voorbereiden op de gevaren en de voordelen van digitaal ondersteunde informatieverwerving en -verwerking. We hebben het daar niet zoveel over in ons daltononderwijs.
De school waar ik werk is al een aantal jaren bezig met het invoeren van het werken met digitale leermiddelen (tablets, en dus ook licenties voor digitale leermiddelen, apple tv, smartboards, et cetera). Afgelopen week sprak ik een docente Frans en vroeg haar hoe het werken met tablets haar verging. Over het algemeen krijg je als je met leraren en leerlingen praat geen visionair verhaal over mediawijsheid en computational thinking, maar een gedegen, praktisch voorbeeld.
Mijn collega Frans was blij dat alle leerlingen nu in eigen tempo kunnen werken aan hun spreek- en luistervaardigheid. Ze hoeft niet meer met de hele klas tegelijk naar een bandje te luisteren. Wat ze helemaal fijn vond is het instrument dat een teamlid heeft ontworpen om leerlingen te leren plannen. Leerlingen plannen soms de toets in op het moment dat ze ervoor willen leren en weten vervolgens niet meer wanneer de toets nou daadwerkelijk wordt afgenomen (als ik dit schrijf zitten we in de zesde week van het schooljaar en deze collega heeft een brugklasmentoraat). Haar jongere, uiterst digitaal vaardige collega, heeft een programma ontworpen waarmee de mentor alle leerlingen kan volgen, maar mooier nog: de leerlingen kunnen ook hun klasgenoten volgen. Twee leerlingen zetten alle deadlines (proefwerk, so, inleveren daltontaak) in het programma en de klasgenoten kunnen vervolgens hun planning voor het werk daarvoor erin zetten. Het hele team gebruikt dit programma nu. Ik dacht: hoe dalton! Ik zie in dit voorbeeld samenwerken, samen leren, leren plannen, leren zelfstandig te worden.
Het is de bedoeling dat het onderwijsveld de komende maanden reageert op het advies van het Platform. Dekker zal op basis van de reacties schetsen op welke wijze het curriculum verder wordt vormgegeven. Dat de voorstellen ingrijpend zijn, lijdt geen twijfel. Ik zou willen zeggen: lees en reageer! (http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/Hoofdlijn-advies-Een-voorstel-Onderwijs2032.pdf).
Auteur: Marja Out