Het is maandag 6 juli. Het schooljaar zit erop, althans voor de kinderen van De Gooise Daltonschool. Voor mij duurt het schooljaar nog een paar dagen langer. Een paar dagen op school in alle rust het schooljaar afronden. In de stilte van een lege school overvalt mij de overpeinzing over het afgelopen schooljaar. Een jaar geleden was ik dolblij te mogen starten als directeur van deze school. Ik had er zin in! Vijftien jaar geleden had ik als 29-jarige adjunct-directeur een andere keuze gemaakt. Ik had geen idee hoe ik het directeurschap ooit zou gaan invullen en keek lonkend naar de wereld buiten school. En nu, na vijftien jaar omzwervingen te hebben gemaakt in het educatieve landschap, stond ik te trappelen van ongeduld om te mogen beginnen.
Een schooljaar later kan ik zeggen: wat een geweldige baan is dit! Ik voel mij als een vis in het water. Er is geen enkele baan waarbij je eerst bewonderend bij vierjarigen een bouwwerk staat te bekijken en een uur later gesprekken hebt over strategisch beleid en financiën. Een basisschool, dat is het leven zelf. Met alle leuke, goede, verdrietige en moeilijke zaken die daarbij komen kijken. Het gevoel dat bij mij overheerst, is dat je het verschil kunt maken. Als ouder, als leerkracht, maar zeker ook als directeur. Een basisschool is nauw betrokken bij de ontwikkeling van kinderen, in heel veel opzichten. Zo stond ik dit jaar bijvoorbeeld aan de deur bij een gezin, omdat ik ongerust was over het feit dat hun kind niet op school was verschenen. Verder konden we goede hulp bieden aan kinderen die speciale begeleiding nodig hadden. Het afgelopen jaar zag ik deze kinderen groeien en was ik trots op alle kinderen die zichzelf hadden overtroffen met mooie prestaties, werkstukken en presentaties.
Alles wat ik in de afgelopen vijftien jaar heb geleerd, is dit schooljaar wel een keer van pas gekomen. Het totaaloverzicht bewaren van de leerlijnen heb ik geleerd bij Zwijsen; het verkopen en promoten van mijn school heb ik geleerd bij Heutink. Mijn ondernemerschap als ZZP’er was welkom bij het opzetten van een afdeling tweetalig onderwijs (TPO) en mijn ervaring als uitgever bij Malmberg komt van pas bij het bedenken en opzetten van eigen lesmateriaal, dat ontwikkeld moest worden. Er is waanzinnig veel gebeurd. Ik heb als oud-Jenaplanner alle daltonprincipes moeten inzetten om dit jaar tot een goed einde te brengen. Ik had opeens veel verantwoordelijkheid over een grote groep kinderen, samen met leerkrachten en ondersteunend personeel. Alleen door samen te werken met al deze fantastische mensen konden wij de energie opbrengen, die ervoor nodig is om de kwaliteit te leveren die De Gooise Daltonschool zo kenmerkt.
Iedereen is betrokken, verantwoordelijk en voelt de noodzaak om zich te verbeteren. We zijn kritisch op ons eigen handelen en maken voortdurend plannen voor volgende stappen. Kenmerkend is dat ik na de jaarlijkse afsluitende teamlunch met een aantal collega’s nog aan het napraten bleef. Tijdens deze gesprekken kwamen veel plannen en ideeën voor het volgende schooljaar voorbij.
Tijd voor vakantie? Zeker! Ik kijk echter ook uit naar het begin van het nieuwe schooljaar!
Auteur: Maurice van Kouwen is directeur van De Gooise Daltonschool in de Hilversumse Meent.