In Cheongna International City vind je de enige daltonschool in Korea: Cheongna Dalton School. Het gaat hier om een privéschool waarbij de kinderen thuis of op school kunnen wonen. De school is begonnen als ‘high school’, voor kinderen van 14 tot en met 17 jaar. Sinds 2011 hebben zij zowel een ‘first program’ voor kinderen van 6 tot en met 9 jaar, als een ‘middle school’ voor kinderen van 10 tot en met 13 jaar, geïntroduceerd.
Cheongna Dalton School werkt vanuit de twee basisprincipes: vrijheid en samenwerken. Hieronder liggen onafhankelijkheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen.
Het vormgeven van deze principes komt tot uiting in drie aspecten van het daltonplan, zijnde ‘house’, ‘assignment’ en ‘laboratory’.
Het ‘house’ is de basis van de leerling. De kinderen van zowel ‘first program’ als ‘middle school’ zitten met hun eigen leeftijdsgenoten in een ‘house’. Voor de kinderen van ‘High School’ worden de ‘houses’ gevormd met alle vertegenwoordigde leeftijden om een gemeenschap te creëren. Elk ‘house’ heeft zijn eigen ‘advisor’. Dit is het contactpersoon voor de ouders en tevens de mentor van de kinderen. Zijn voornaamste taak is leerlingen te begeleiden bij hun leerproces. Bij de jongste kinderen is de ‘advisor’ tevens de groepsleerkracht.
De taak is een contract tussen leerling en leerkracht. Dit bestaat uit dagelijks werk, projecten en huiswerk. Zij hebben het doel kinderen te leren plannen en organiseren en geven kinderen de kans om hun talenten te ontwikkelen en voorzien in specifieke leerbehoeften. Er is een doorgaande lijn voor de kinderen van 6 tot en met 17 jaar in het werken met de taak. De taak groeit met de kinderen mee.
De ‘laboratory’ is ingebed in de schoolcultuur. Het woord ‘laboratory’ refereert aan de contact-momenten met de leerkracht. Dit is zowel op individuele basis als in kleine groepen. De kinderen en leerkrachten plannen deze momenten gedurende de dag in. Tijdens deze sessies komen voortgang van de taak aan bod, maar er wordt ook hulp geboden. Vragen worden beantwoord en nieuwe doelen worden vastgesteld.
De school werkt met verschillende ruimtes voor specifieke vakken. Dit is voor de oudste kinderen.
De Cheongna Dalton School biedt een academische, strenge, progressieve educatieve omgeving waarin actief onderzoek wordt gestimuleerd. De kinderen ontwikkelen zich niet alleen academisch, maar vormen zich ook tot een persoon met karakter en nieuwsgierigheid. Het doel is kinderen te ontwikkelen tot personen met allerlei kwaliteiten die de wereldleiders van morgen kunnen worden. De kinderen worden onderwezen tot verantwoordelijke, intelligente en onafhankelijke mensen, zodat zij succesvolle volwassenen kunnen worden in de geglobaliseerde wereld.
Met het Dalton Plan als basis voor het curriculum, wordt het programma ontworpen om de kinderen inhoudelijke kennis mee te geven. Maar ook leren zij kritisch te denken en leren zij samenwerkingsvaardigheden. Dit wordt mede aangeboden door middel van onderzoeken, experimenteren en analyseren. Bovendien leren de kinderen hun eigen educatieve ervaringen te controleren en hun ‘lab-time’ goed te gebruiken.
De missie van Cheongna is kinderen te onderwijzen volgens het Dalton Plan zodat de kinderen de wereld toe kunnen treden met intellectuele onafhankelijkheid, creativiteit, nieuwsgierigheid en compassie.