Ook in Vlaanderen groeit de belangstelling voor het daltononderwijs. Op 4 mei 2015 is op De Kleine Icarus in Gent de eerste officiële vergadering gehouden van de Dalton Gemeenschap Vlaanderen (DGV).
De DGV is een initiatief van daltonschool De Kleine Icarus in Gent. Op deze school werd het eerste officiële overleg gevoerd om tot samen-werking tussen daltonscholen in Vlaanderen te komen. Er waren vertegenwoordigers van dertien daltonscholen aanwezig.
Na een enthousiasmerende rondgang door de school in Gent, onder leiding van de directeur Filip Lietar, is er met de groep belangstellenden allereerst uitgebreid gesproken over de wijze waarop de samenwerking tussen de scholen tot stand zou moeten komen. Uiteindelijk kwamen de aanwezigen tot de conclusie dat de samenwerking tussen de scholen eerst maar eens organisch zou moeten groeien en dat op basis van vrijwilligheid ingezet zou moeten worden op het onderling afleggen van schoolbezoeken, het uitschrijven van gezamenlijke thematische vergaderingen en het onderling uitwisselen van informatie.
Ook twee scholen voor voortgezet onderwijs behoorden tot de initiatiefgroep.
Voor Vlaamse begrippen is de samenwerking zeer bijzonder. Niet alleen vanwege het feit dat po en vo samen overleggen, maar ook omdat de samenwerking tussen deze specifieke vorm van ‘methodescholen’, zoals vernieuwingsscholen in Vlaanderen heten, ‘netoverstijgend’ is. Zo’n ‘netoverstijgende’ samenwerking is in Vlaanderen uniek, omdat de scholen uit de twee bestaande netten (het vrije net onder meer bestaande uit privéscholen en katholieke scholen en het net van het Rijk: de openbare scholen) sterk op scholen in het eigen net gefocust zijn. De netten zijn ook sterk zelfvoorzienend.
Een aantal Vlaamse scholen uit het netwerk had in het recente verleden al een daltonscholing gevolgd en contacten met Nederlandse daltonopleiders. Dat was de reden waarom de Nederlandse opleiders Glenda Noordijk en René Berends aanwezig waren bij de initiatiefvergadering. Ook de Pedagogische begeleidingsdienst Stad Antwerpen en de Pedagogische begeleiding Onderwijs Stad Gent waren aanwezig tijdens de vergadering.
Een brainstorm leverde tal van ideeën op om de samenwerking vorm te geven: het idee om gezamenlijke bezoeken af te leggen aan Nederlandse daltonscholen, het delen van ervaringen en experimenten, als ook het komen tot uitwisselingen op leerkracht- en directieniveau en het organiseren van gezamenlijke bijscholingen en workshops waarbij eenieder vanuit eigen expertise een inbreng kan hebben. Verder werd ook afgesproken om onderling gegevens uit te wisselen.Geconcludeerd werd dat samenwerking ertoe kan bijdragen dat ieder zijn blik verruimt en dat er van en met elkaar geleerd kan worden.
Dalton, een stiefzusje van methodescholen?
Het idee van methodescholen (traditionele vernieuwingsscholen) is in Vlaanderen zeker niet vreemd. Zo zijn er wel zo’n honderd freinetscholen. Dalton lijkt vooralsnog onder deze richtingscholen stiefmoederlijk bedeeld te zijn. De wens is dat de samenwerking van de daltonscholen in Vlaanderen dat zal veranderen.
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Filip Lietar, directeur en Leen de Bie, co-directeur van daltonschool De Kleine Icarus in Gent (B).
Beeld: René Berends