DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Instructiestout

Instructiestout

14 februari 2018 1527 views

Tijdens het bezoek aan een onderwijsconferentie woonde ik een lezing bij over het onderwerp Instructional Disobedience. Wat mij betreft te vertalen als instructie-eigenwijsheid. Verleid door de gedachte die dit begrip bij me opriep, dat er blijkbaar leerlingen zijn die zich bij een instructieles niets aantrekken van de leerkracht en hun eigen gang gaan, verwachtte ik een prikkelend betoog over de oorzaken en vormen van dergelijk leerlingopstandig gedrag.

Doordesemd met dalton had ik stiekem die eigenwijze leerlingen al in mijn hart gesloten: “Goed zo jongens, als de les vervelend is, snap ik best dat jullie je gaan vervelen!” Ofwel nam ik aan, dat deze wetenschapper met zijn uiteenzetting zou duidelijk maken dat het fenomeen instructie-eigenwijsheid het gevolg is van oninteressant instructiegedrag van de leerkracht.

Onbedoeld wist de spreker deze veronderstelling te bevestigen, door zijn hele betoog van begin tot eind op te lezen. Inderdaad op-, zelfs niet voorlezen, wat nog een zekere intonatie en aantrekkelijkheid zou kunnen betekenen. Mijn interesse verdampte per alinea en zo kon ik zelf ervaren hoe een instructie, hier: uitleg over een onderwerp, tot mijn eigen ongehoorzaamheid (en desinteresse) leidde.
Uit een begeleidend schrijven begreep ik naderhand, dat een instructie bedoeld moet zijn om leerlingen functionele ondersteuning te bieden, waarbij zij het nut van deze ondersteuning moeten leren inzien en gemotiveerd moeten worden om die ondersteuning te gebruiken. Toekomstig onderzoek naar ideale leeromgevingen moet uitwijzen hoe instructie-eigenwijsheid voorkomen kan worden. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Begin met je leerlingen te kennen en stem je instructie daar op af. Niet alle leerlingen hebben alle instructie nodig. Laat leerlingen samen werken om iets nieuws te ervaren en te oefenen. Help ze vast te stellen hoe en dat ze iets nieuws hebben geleerd. Bieden van ondersteuning is mooi, maar leerlingen activeren is beter.

In sommige onderwijskringen circuleren termen als muziekknap en natuurknap en ook pauzeblij is waargenomen. Laten we vermijden dat in daltonscholen het begrip instructiestout aan dit rijtje wordt toegevoegd.

Auteur: Dick de Haan

Vorig artikel Een taakformat om te differentiëren. De aanbeveling
Volgende artikel Volwassen worden in vrijheid
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Maria en Helen

Maria en Helen

Onderwijs is een geschenk

Onderwijs is een geschenk

Moeten of mogen

Moeten of mogen

Voorbij de pret van het meetbaarheidsfeestje

Voorbij de pret van het meetbaarheidsfeestje

Jij-doelen

Jij-doelen

Anti-reflectieterreur

Anti-reflectieterreur

Iets nieuws beginnen is ook een beetje afscheid nemen van het oude

Iets nieuws beginnen is ook een beetje afscheid nemen van het oude

Kort door de bocht!

Kort door de bocht!

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!