Leerlingen dan daltonschool De Hommel (Venray) gaan de wereld in.
In het voortgezet onderwijs is er veel te doen over maatschappelijke stages. De verantwoordelijkheid ervoor ligt bij de scholen, maar scholen zijn er niet toe verplicht om stages te organiseren. Als leerlingen op stage gaan, mag daarvoor maximaal dertig uur onderwijstijd geteld worden. In het primair onderwijs zijn maatschappelijke stages een bijna onontgonnen terrein. Behalve op De Hommel in Venray. We volgen meester Jos Terhaag en zijn leerling uit groep 8 Marijn van den Broek, die op snuffelstage is geweest bij bakkerij Van Gassel.
Het uiteindelijke doel van onderwijs is kinderen voor te bereiden op een leven in de maatschappij. Dat betekent uiteraard dat het belangrijk is dat ze taal, lezen en rekenen leren, maar ook dat ze leren over hoe de wereld in elkaar zit, welke beroepen er zijn, waar de eigen interesses liggen en wat ervoor nodig is om je eigen plekje in die samenleving te veroveren. Het is uiteraard plezierig als kinderen op school prachtige cijfers op proefwerken en tentamens over schools leren halen, maar eigenlijk is het een vreemde opbrengst van onderwijs als ze vervolgens na de middelbare school met de handen in het haar staan en geen idee hebben over wat ze verder met hun leven en de wereld aan moeten. Leren over de wereld zonder leerlingen actief kennis te laten maken met de wereld buiten school is dan ook een vreemde gang van zaken. Op De Hommel vinden de leraren dan ook dat kinderen ‘de wereld in’ moeten. De school voelt de noodzaak om daar actief in te zijn. Dat gebeurt onder andere door het organiseren van maatschappelijke snuffelstages.
Alle leerlingen van groep 8 krijgen de opdracht om een dag of dagdeel stage te lopen bij een zelfgekozen bedrijf. Het interessante is om leerlingen die stages zelf te laten organiseren. In principe ‘mag’ alles. Er zijn al kinderen geweest die in het ziekenhuis, in de kinderopvang, bij Albert Heijn, Center Parks en bij een autobedrijf stage gelopen hebben. Eén leerling heeft zelfs een dag met de burgemeester ‘meegelopen’. De bedoeling is dat leerlingen zelf het initiatief leren nemen. Ze moeten zelf bellen, zelf een afspraak maken voor een oriënterend gesprek. De leraar belt de afspraken wel na, zodat we op school zeker weten dat het allemaal in orde is.
Kinderen kunnen voor het kiezen van een stageplek ook op het vacaturebord in de hal van de school kijken. Daar vraagt Albert Heijn bijvoorbeeld stagiaires die kennis willen komen maken met de plaatselijke winkel en de lunchroom ZoWyZo Eten & Drinken vraagt er om leerlingen die wel als lunchroommedewerk(st)er stage willen lopen.
Op het vacaturebord plaatsen de leraren van de school zelf ook een aantal advertenties, bijvoorbeeld voor hulp bij het tutorlezen of begeleiding bij spelletjes bij de kleuters.
We gebruiken op school een stappenplan voor de organisatie van de snuffeldag. Met de stappen op het stappenplan kunnen leerlingen de eigen stages zoveel mogelijk zelfstandig organiseren.
Uiteraard voert de leraar tijdens het voorbereiden van de stages korte coachgesprekken met de kinderen over hoe het gaat.
De activiteiten die uitgevoerd moeten worden voorafgaand aan de stagedag voeren kinderen uit in taaktijd. Ze mogen na afloop het verslag afmaken tijdens het keuzewerk. De digitale muurkrant, die de kinderen gemaakt hebben wordt ook naar de stageplek gestuurd. Tevens zorgen de kinderen voor een bedankje.
Auteurs: Marijn van den Broek is een leerling van daltonschool De Hommel in Venray. Jos Terhaag is zijn meester in groep 8.
Beeld: Jos Terhaag