Zeven jaar geleden groeiden we uit ons huidige gebouw. Twaalf lokalen in het prachtige monumentale Dudok-pand en twee noodlokalen op het schoolplein waren niet voldoende om de groei van de school op te vangen.
Na pittig vergaderen werd besloten dat de twee groepen 4 naar de “Villa” zouden gaan, een mooie oude kleuterschool met vier lokalen. Voldoende ruimte om de verwachte groei op te vangen.
Zo ver is het niet gekomen. Het besluit om extra groepen naar de Villa te sturen hoefden we niet te nemen. Vanwege de groei konden we overstappen naar een ruimer gebouw met veel meer groeipotentie. De “Villa 2” was een feit. Weer tijdelijk huisvesting, maar nu bloeide er een prachtig toekomstperspectief op: de kans op nieuwbouw.
We zitten nu bijna vijf jaar in Villa 2 en de kogel is door de kerk. Het raadsbesluit is genomen; er komt nieuwbouw voor de dependance. De tijd van plannen maken en dromen is aangebroken. Hoe moet de school er van binnen en van buiten uit gaan zien? Wat gaan we anders doen nu we het zelf mogen bepalen? Ons monumentale pand ademt bijna 90 jaar onderwijshistorie, maar het heeft ook de nodige beperkingen. We hebben geen centrale ruimte, de lokalen liggen aan een lange gang en het binnenmilieu is verre van optimaal.
We mogen keuzes maken over leerpleinen, instructieruimtes en verwerkingsruimtes. Er zijn brainstormsessies over het efficiënt inzetten van de beschikbare ruimtes voor onderwijs en BSO. We zijn begonnen aan een uitdagend en inspirerend traject. We bezoeken scholen en zijn naar de bijeenkomst van de PO-Raad over IKC’s geweest. We verkennen de mogelijkheden in gesprekken met de architect, de kinderopvang en de gemeente. Bij elk gesprek dat we voeren blijft onze leidraad dat we onze focus op dalton hebben.
We hebben de afgelopen maanden ervaren dat nadenken over een nieuw gebouw werkt als een frisse wind. We nemen onze visie onder de loep en kunnen nadenken over hoe we vanaf 2017 en daarna ons onderwijs willen inrichten. Voor ons een fantastische manier om in een mooie “dalton-flow” te komen.
Het werkt. Een nieuwe ontwikkeling zorgt voor beweging door de hele school, waarbij nieuwbouw de katalysator blijkt voor verdieping van het daltonconcept.
Auteur: Jeroen Jansen