Over het algemeen worden prijsuitreikingen, olympiades en wedstrijden niet meteen in verband gebracht met daltononderwijs. Toch horen deze fenomenen thuis in daltononderwijs. Met name de kernwaarde vrijheid/ verantwoordelijkheid is van toepassing als het om leerlingen gaat die tot de studieuze soort behoren. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen en krijgen, vertrouwen geven en loslaten, verantwoording afleggen, ruimte krijgen en leren gebruiken. De docenten die de leerlingen hebben begeleid zijn allen zonder meer supertrots op hun pupillen en hebben er alles aan gedaan om hun leerlingen de mogelijkheid te bieden om te doen waar ze goed in zijn en waar ze helemaal voor gaan.
Tom Smeding van Dalton Den Haag heeft vorig jaar een plek veroverd voor deelname aan de Internationale Olympiade voor Informatica die afgelopen schooljaar plaatsvond in Kazachstan. Tom werd in de nationale finale tweede en kon daarmee deelnemen aan de Olympiade.
Toen Tom, bijna vijf jaar geleden inmiddels, bij Dalton Den Haag op school kwam, ging hij door met waar hij tijdens de basisschoolperiode aan begonnen was, namelijk met programmeren. Hij had Dalton Den Haag uitgekozen omdat daar actief aan programmeren werd gedaan. En dat ondanks het feit dat de school informatica niet als een regulier vak aanbiedt. Regelmatig was Tom terug te vinden in het ‘sciencelab’, waar op de vrijdagmiddag door een select groepje leerlingen onder leiding van begeleider Marcel Vlastuin, docent natuurkunde, werd geprogrammeerd.
Tom moest onder tijdsdruk een programma schrijven in Almaty, de stad in Kazachstan waar van 25 juli tot en met 2 augustus, de IOI gehouden werd.
Inmiddels is Tom weer terug. Zijn docent natuurkunde en begeleider van het ‘sciencelab’, Marcel Vlastuin, is met hem mee geweest naar Kazachstan, omdat hij in de organisatie zit van de Stichting Nederlandse Informatica Olympiade. Tom viel buiten de medailles op de Olympiade, maar hij heeft zijn puntjes meegepakt. Het was een hele ervaring! Tom is een intelligente leerling, maar hij moet er wel voor werken. De meeste arbeid heeft hij daarom toch gestopt in fraai IB-resultaat (High Level) en in hoge examencijfers, veelal negens. Nu studeert hij wiskunde en informatica in Leiden.
Eva van Ammers deed afgelopen schooljaar mee aan de Internationale Wiskundeolympiade in Thailand. Na een aantal spannende rondes was Eva van Ammers, 17 jaar en examenkandidaat van het Spinoza Lyceum Amsterdam in 2014-2015, uiteindelijk bij de beste zes terecht gekomen. Van de 9161 deelnemers aan de eerste ronde waren er na vier rondes nog elf scholieren in de race. Eva van Ammers was één van de zes leerlingen die zich na twee selectietoetsen geplaatst had voor het Nederlandse team.
Het team vertrok op 29 juni van Schiphol naar hun trainingskamp in Chiang Mai, om in topvorm aan de wedstrijd te kunnen beginnen. Van 8 tot 16 juli vond vervolgens de olympiade plaats. De Nederlandse leerlingen gingen daar de strijd aan met leeftijdsgenoten uit meer dan honderd andere landen. Op elk van de twee wedstrijddagen kregen de leerlingen drie opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen, waar ze vier en een half uur de tijd voor kregen.
Er was eerst ruimte voor een training maar daarna werd op elk van twee wedstrijddagen een toets van maar liefst 4.5 uur afgenomen. Ongeveer 10% van de deelnemers was een meisje; één daarvan Eva. Eva kon overigens op school niet aanwezig zijn bij de diploma-uitreiking vanwege haar deelname aan de internationale wiskunde olympiade. Zij ontving eerder haar gymnasiumdiploma én van haar docent wiskunde Erik Weernekers de pet van ´de club van 10´, die elke leerling van het Spinoza Lyceum krijgt die slaagt met een 10 voor wiskunde (in Eva´s geval: Wiskunde B).
De Olympiade pakte goed uit voor Eva. Uiteindelijk wist zij bij de beste helft te komen en veroverde daarmee een bronzen medaille. Omdat Eva eindexamen heeft gedaan, kan ze niet meer deelnemen aan de volgende olympiade, maar daar staat tegenover dat ze zich volledig op haar studie wiskunde in Utrecht kan storten. Eva is inmiddels begonnen aan die studie én ze helpt tegenwoordig de sectie wiskunde en de examenleerlingen van het Spinoza Lyceum als leerlingassistent.
Vorig jaar begon Mariska Rood, leerlinge van het Stedelijk Dalton College, met de eerste colleges aan de Universiteit van Amsterdam: richting sterrenkunde/ natuur- en wiskunde. Mariska zat op dat moment in 5-vwo. In overleg met school besloot Mariska het programma voor 5-vwo in minder tijd te doen. Ze volgde, waar mogelijk, colleges aan de universiteit. Dit schooljaar zet ze die combinatie voort tot februari 2016. Daarna wil ze zich focussen op het eindexamen. Doordat ze nu al redelijk wat studiepunten heeft gehaald kan ze volgend jaar aan de universiteit versneld door het programma en kan ze extra onderdelen gaan doen.
Omdat ze grote belangstelling heeft voor sterrenkunde heeft Mariska het afgelopen jaar ook meegedaan aan de Olympiade Sterrenkunde. De voorronde heeft ze voornamelijk thuis gedaan. Op basis van de uitslag werd ze uitgenodigd voor de finale. In de finale kregen de kandidaten eerst colleges en daarna het examen. Mariska werd daarbij knap derde.
Tot haar verrassing werd ze door die uitslag ook uitgenodigd om een Science makers Award in ontvangst te nemen. Deze prijs wordt uitgereikt aan leerlingen die op verschillende terreinen een bijzondere prestatie hebben geleverd. Mariska ontving de prijs uit handen van André Kuipers. En de toekomst? Eerst 6-vwo halen en dan verder met de studie sterrenkunde/natuur- en wiskunde. In de toekomst lonkt dan misschien een tweejarige stageplaats bij een onderzoeksinstelling. En daarna? Een carrière in de sterrenkunde? Wie weet.
Auteur en Beeld: Marja Out