Hoe zal het zijn op de middelbare school? DaltonVisie ging in gesprek met leerlingen van de Amsterdamse daltonbasischool Aldoende over hun verwachtingen en met Lotte, Pleun en Alifya die terugkijken op de overstap.
De tien leerlingen van Aldoende die naar het Spinoza Lyceum gaan, hebben veel zin in de nieuwe start. Ze verheugen zich op het kennismakingskamp. Ze gaan zeilen en ze moeten zelf in groepjes koken. Tamar heeft al een recept voor risotto bedacht.
De kinderen verwachten elkaar te zullen missen, omdat ze naar verschillende klassen gaan. Het
daltonuur is daarom iets waar ze naar uit zien.
Xiao Xiao: „Dan kunnen we elkaar weer ontmoeten.” Raymond: „Het lijkt me fijn om in het daltonuur zelf te kiezen waar je heen gaat en wat je doet.” Pleun en Alifya vinden het daltonuur fijn. „We hadden verwacht dat we veel meer huiswerk moesten doen, maar het valt mee, want je kunt in het daltonuur veel werk doen.” Ze vinden het ook leuk dat de daltonuren gemengd zijn. „Je leert veel verschillende kinderen kennen. De oudere leerlingen hielpen je ook in het begin als je weer eens een lokaal niet kon vinden.” Ze moeten wel lachen als ze eraan denken hoe bang ze destijds zelf waren voor de grotere leerlingen.
Voor de leerlingen van Aldoende is het precies zo. „Het is spannend hoe de oudere kinderen zijn. In groep 8 denk je dat je heel groot bent, maar straks ben je weer de kleinste.” Gelukkig hebben ze straks mini-mentoren, leerlingen uit de vijfde klas die ze begeleiden. Die hebben ze ook al ontmoet op de kennismakingsdag. Robin is onder de indruk van de leerlingen die daar rondliepen. „Ze zagen er allemaal zo mooi uit.”
Het plannen wordt ook anders, denken ze. Het plannen van de weektaken gaat best goed en meester Jan helpt hen ook altijd als er veel te plannen is en niet zo veel tijd. Straks hebben ze meer huiswerk en niet van die handige vakjes op de takenkaart. Maar er zijn ook veel computers waar ze alles op kunnen terugvinden. Lotte had niet veel moeite met het plannen in de brugklas. „We leerden in de mentorles plannen, maar dat konden we eigenlijk al.” Ze denkt dat de stap voor kinderen van een daltonbasisschool niet zo groot is.
Groep 8 verheugt zich op het nieuwe schoolleven. Souffyan denkt dat hij vooral erg moet wennen om ´meneer´ en ´mevrouw´ te zeggen.
Pleun, Alifya en Lotte hebben veel geleerd in het eerste jaar. „Je wordt veel zelfstandiger en je leert verantwoordelijk te zijn voor je werk,” zegt Alifya. Ze hebben ook andere dingen geleerd. „Je leert omgaan met vrienden buiten school. Je krijgt ander soort ruzies.” Gelukkig is er de mentor voor hulp bij het oplossen daarvan. Ruzies kennen ze op Aldoende ook. „Wat we niet zullen missen is de ruzie over het trapveldje met groep 7.” Op de vraag wat ze straks wel erg zullen missen, antwoorden ze als uit één mond: „Meester Jan met zijn flauwe grappen!”
Beeld en Auteur: Rosanne Bekker