DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Lef

Lef

15 februari 2018 1768 views

Lef was het thema van de afgelopen daltonconferentie. Lef, als eigenschap van de fearless human being, die zijn angsten heeft overwonnen en met moed en durf de wereld tegenmoet treedt.

Als je in woordenboeken opzoekt wat lef betekent, dan vind je inderdaad het volgende: “zelfst. naamw. Uitspraak: [lf] eigenschap dat je iets durft. Synoniemen: moed, durf, branie, blague, bravoure, courage, drukte, dapperheid, gewaagdheid, grootspraak, kloekheid, onverschrokkenheid.”

Een beetje verder zoekend kwam ik de Lef Academy tegen. Die heeft geen enkele binding met daltononderwijs, maar ik las er in het kader van lef wel een definitie: “Lef is de bereidheid een bepaald risico te nemen om daarmee een vooropgesteld doel te bereiken.” Dat sluit naar mijn idee goed aan bij ons onderwijs. Want we willen als leerkrachten kinderen zelfstandig leren werken aan uitdagende doelen, stappen leren zetten naar het onbekende, verantwoordelijk keuzes leren maken en samenwerkingsvormen leren hanteren. Lef Academy voegt toe aan hun definitie dat het hen gaat om: “begeleiden bij en inspireren tot het verkennen en verleggen van persoonlijke grenzen, waardoor een ruimere blik en nieuwe mogelijkheden ontstaan die het persoonlijk lef vergroten.” Grappig dat je soms op een totaal onverwachte plek dingen leest die passen bij dalton. Want het klinkt namelijk ook als de route naar een fearless human being en is als zodanig een aanbeveling aan iedereen die werkt in het daltononderwijs.
Maar het gaat daarbij zelfs nog een stap verder. Lef Academy ziet het werken vanuit lef als een transformatieproces: “In het voltooide proces laat een persoon zich niet meer leiden door zijn of haar oerkrachten angst en lef, maar heeft hierover zelf de controle herwonnen en heeft ermee in harmonie leren leven. Hierdoor is hij of zij letterlijk boven zijn oude ik uitgestegen en ziet vanuit daar nieuwe mogelijkheden.”
Is die persoon een fearless human being? Ach wat maakt dat ook uit. Belangrijk is dat we zorgen dat daltononderwijs ontwikkelt en in beweging blijft.

Ik hoop dat de afgelopen daltonconferentie daarvoor heel veel bouwstenen en inspiratie heeft opgeleverd, waardoor wij het lef hebben het daltononderwijs boven zichzelf uit te laten stijgen.

Auteur: Martijn Bakker

Vorig artikel Hoe kan het dat veel reguliere scholen op daltonscholen lijken?
Volgende artikel Leden structureel vaker betrekken bij beleidsvorming
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Een taakformat om te differentiëren. De aanbeveling

Een taakformat om te differentiëren. De aanbeveling

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Vorm volgt functie

Vorm volgt functie

Iets nieuws beginnen is ook een beetje afscheid nemen van het oude

Iets nieuws beginnen is ook een beetje afscheid nemen van het oude

Onderwijs 1922

Onderwijs 1922

Van een oude rot, oude wijn en de kwaliteit van het onderwijs

Van een oude rot, oude wijn en de kwaliteit van het onderwijs

Goed daltononderwijs begint en eindigt bij het zien van ieder kind

Goed daltononderwijs begint en eindigt bij het zien van ieder kind

Toekomstgericht taalonderwijs bij Dalton21

Toekomstgericht taalonderwijs bij Dalton21

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!