DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Dalton, een wereldvisie

Dalton, een wereldvisie

1 februari 2018 1618 views

Laatst tikte ik op Google het woord dalton in. Alleen het woord dalton. Om eens te ontdekken wat dat oplevert. Om eens te zien waarmee dalton op het internet te concurreren heeft. Een beetje in de veronderstelling ook, dat je wereldwijd heel diverse zaken tegenkomt. Maar tot mijn verrassing was dat niet het geval. De eerste pagina’s staan vol met daltononderwijs, op de luttele uitzonderingen na van een vermelding in Wikipedia en twee links naar een bedrijf en een scheikundige. Het was vooral onderwijs wat ik tegenkwam, in ruime mate verdeeld over het voortgezet en primair onderwijs. Dat is mooi voor het daltononderwijs, denk je dan. Maar het is ook wel opvallend, dat alleen onderwijs zo nadrukkelijk naar voren komt.

Je zou kunnen vermoeden dat daltononderwijs en de NDV goed weten hoe ze zichzelf hoog in de ranking van Google kunnen krijgen. Maar op pagina 28 is het beeld nog steeds hetzelfde. Je zou daarom ook kunnen denken dat er met het woord dalton gewoon niet zoveel anders te vinden is dan onderwijs. Al maken 91 miljoen hits op het woord dalton dat ook weer niet waarschijnlijk.
Ik hou het er maar op dat het daltononderwijs gewoonweg veel en efficiënt publiceert en daarmee zorgt, dat het ook met zo’n enkele zoekterm goed op de kaart staat.

Dat is leuk, want mensen die op zoek zijn naar informatie over daltononderwijs en daltonscholen komen zo veel tegen. Dat versterkt het beeld dat dalton iets te vertellen heeft, dat het wijd verbreid is, dat er iets gezamenlijks in zit, maar ook dat er veel verscheidenheid is. Dat moet bij degenen die de moeite nemen er meer over op te zoeken en na te lezen, toch het idee geven van een onderwijsrichting waar samenhang en visie te vinden is. Dat is waardevol. Het kan mensen aanzetten tot nadenken over hun daltonopvattingen ten aanzien van opvoeden en de wijze waarop ze zelf in het leven willen staan. Het kan ouders en collega’s de gelegenheid bieden hun daltonwaarden tegen het licht te houden, waarmee privé en school een verlengstuk van elkaar kunnen worden.

Het draagt misschien ook wel bij aan het ontstaan van nieuwe initiatieven, zoals de opzet van daltonkinderdagverblijven en/of –peuterspeelzalen of het inrichten van organisaties die kernwaarden formuleren met dalton als onderbouwing.
Zo beschouwd zijn dalton en daltonwaarden meer dan onderwijs alleen. Een mooi idee. Dalton als een manier van kijken naar de wereld om je heen, naar hoe je met die wereld om je heen omgaat, wat die wereld jou leert en wat jij die wereld kunt leren. Zo leef je dalton … Dan zit dalton in je … Dan ontwikkel je daltonvisie.

Auteur: Martijn Bakker

Vorig artikel Verbeelding blijft nodig
Volgende artikel Digiregie
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Dalton en Freinet: een inspirerende integratie

Dalton en Freinet: een inspirerende integratie

We zitten in een dalton-flow

We zitten in een dalton-flow

Onderwijs moet niet volgen, maar onderbreken

Onderwijs moet niet volgen, maar onderbreken

De leerling in beeld

De leerling in beeld

Dalton heeft opnieuw een internationale uitstraling

Dalton heeft opnieuw een internationale uitstraling

Vorm volgt functie

Vorm volgt functie

Een fantastisch daltonjaar

Een fantastisch daltonjaar

Volwassen worden in vrijheid

Volwassen worden in vrijheid

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!