DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Stoplicht?

Stoplicht?

22 november 2017 1984 views

Toen ik bij een stage op een reguliere basisschool een stoplicht in de klas zag staan, was ik aangenaam verrast. Ik dacht ‘Geweldig, er wordt hier aan zelfstandigheid gewerkt. Hier kan ik mijn daltonei kwijt.’
In de praktijk viel dat nogal tegen. Het stoplicht stond op rood om de klas stil te houden als de leerkracht verlengde instructie gaf aan een klein groepje. Overtreders werden gestraft! Het licht was oranje als de juf met administratie bezig was. Dan konden de kinderen zichzelf wel even redden. Groen? Tja, groen voegde eigenlijk niks toe en werd niet gebruikt, dan kon het stoplicht net zo goed uit.
Wat als middel om zelfstandigheid te stimuleren de klas in kwam, had daar helemaal niks meer mee te maken. Integendeel, de mogelijkheid om zelf te plannen werd de kinderen uit handen genomen. Ze hoefden zelf niet meer na te denken wanneer ze stil moesten zijn, wanneer het nodig was om te overleggen of wanneer ze de leerkracht wilden benaderen voor hulp.

Deze ervaring heeft me kritisch gemaakt over het gebruik van het stoplicht. Ik kan me voorstellen dat je het stoplicht een rol geeft in een combinatieklas, als het klassenmanagement om meer non-verbale communicatie vraagt. Maar een stoplicht in de klas maakt geen dalton. Dat doet de leerkracht.

Jeroen Jager is illustrator (www.jeroenjager.com) en volgt als dalton-student momenteel de pabo bij Hogeschool Utrecht

Auteur en Beeld: Jeroen Jager

Volgende artikel Het kan ook anders
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

3D-printers: uitdaging voor daltonscholen?

3D-printers: uitdaging voor daltonscholen?

Hoe implementeer je onderzoekend leren in het basisonderwijs?

Hoe implementeer je onderzoekend leren in het basisonderwijs?

Beweegwijs. Hoe leerlingen op daltonscholen tot buitenspel te brengen zijn

Beweegwijs. Hoe leerlingen op daltonscholen tot buitenspel te brengen zijn

De ontwikkeling van ik-doelen voor zelfregulerend leren

De ontwikkeling van ik-doelen voor zelfregulerend leren

Waar moet dat heen met dalton?

Waar moet dat heen met dalton?

Buiten leren is leuker leren!

Buiten leren is leuker leren!

Het ‘dit ben ik’-gesprek

Het ‘dit ben ik’-gesprek

Lespleinen en studieruimtes

Lespleinen en studieruimtes

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!