DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Resultaten lezersenquête DaltonVisie 2016

Resultaten lezersenquête DaltonVisie 2016

15 februari 2018 1640 views

In september 2016 zijn alle leden van de NDV via mail uitgenodigd om mee te doen aan de lezersenquête van DaltonVisie. Dankzij de oproep om als school het bericht te verspreiden onder collega´s, hebben niet alleen managers (35%), maar ook veel leraren (59%) gereageerd op de enquête. Ruim 160 personen hebben de vragenlijst ingevuld, waarvan enkele inzendingen niet geldig bleken. Bij het bepalen van de resultaten is uitgegaan van een geldige respons van 131. Naast een enkele bestuurder die de vragenlijst heeft ingevuld, betreft het gegevens uit het basisonderwijs (85%), voortgezet onderwijs (10%) en de groep opleiders en adviseurs (5%). Dit is een redelijke vertegenwoordiging van de NDV-leden, want de percentages komen nagenoeg overeen met het ledenbestand.

Papier of digitaal

De meeste respondenten (70%) lezen alle edities van DaltonVisie; een derde van de overige 30% leest respectievelijk geen, twee of drie van de uitgaven. 85% maakt daartoe gebruik van het schoolabonnement; 11% heeft een eigen abonnement en 4% bekijkt oudere versies op de NDV-website. De meeste respondenten lezen het liefst het papieren tijdschrift (63%). 24% zou een digitale versie willen en 13% heeft geen voorkeur.

Waardering

Tot slot is gevraagd naar een waardering voor de inhoud van DaltonVisie. De antwoordopties laag en matig zijn samengevoegd tot de waardering “negatief”; de opties voldoende en hoog zijn gecombineerd tot “positief”. Vervolgens zijn de rubrieken gerangschikt op basis van het percentage positiefwaarderingen. De rubrieken met bijbehorende rangorde en percentages zijn weergegeven in Tabel 1, waaruit blijkt dat alle 13 rubrieken overwegend positief (70% of hoger) worden gewaardeerd. Hoofdartikelen waarin nieuwe ontwikkelingen worden besproken vanuit theorie en enkele praktijkvoorbeelden worden door 95% van de respondenten het meest gewaardeerd. Praktijkvoorbeelden uit het dalton voortgezet onderwijs worden door het minst aantal respondenten gewaardeerd.

Vooral artikelen over nieuwe ontwikkelingen en onderzoek scoren het hoogst, terwijl de meer ´alledaagse´ bijdragen (regiowijs, interview, reportages juist lager in de lijst staan. Opvallend hoog (5e plaats) scoort ook de rubriek Open visie, wat het belang bevestigt van een podium voor opmerkelijke bijdragen van scholen en ruimte voor lezerscommentaar op gebeurtenissen in het daltonlandschap.

Auteur: Dick de Haan

Vorig artikel De verspreiding van het daltononderwijs in Amerika
Volgende artikel Stay out of the way
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Helen Parkhurst op de Rotterdamse Helen Parkhurstschool

Helen Parkhurst op de Rotterdamse Helen Parkhurstschool

Wat vonden kinderen van Parkhursts Dalton Plan?

Wat vonden kinderen van Parkhursts Dalton Plan?

De verspreiding van het daltononderwijs in Amerika

De verspreiding van het daltononderwijs in Amerika

Daltononderwijs in Nederland, de geschiedenis vanaf 1924

Daltononderwijs in Nederland, de geschiedenis vanaf 1924

Wie, wat, waar en waarom DALTON?

Wie, wat, waar en waarom DALTON?

Dalton worden, dalton blijven

Dalton worden, dalton blijven

De parabel van de spoorwegbeambte

De parabel van de spoorwegbeambte

Parkhurst wilde internationaal centrum voor daltononderwijs in Nederland

Parkhurst wilde internationaal centrum voor daltononderwijs in Nederland

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!