DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Daltonboek: norm of vorm?

Daltonboek: norm of vorm?

15 februari 2018 1774 views

Bij het invoeren van de daltonkernwaarden is borging opgenomen. Een juiste keuze, want zonder borging is er geen doorgaande lijn en geen ‘dalton rode draad’ waardoor het risico op verschillende interpretaties van de daltonafspraken op een school wordt vergroot, met als logisch gevolg dat verschillende leerkrachten verschillende dingen verwachten van kinderen. Onduidelijkheid alom.

Maar hoe moet de kernwaarde borging geborgd worden? Dat zou kunnen met een ‘daltonboek’. In zo’n boek kun je alle afspraken vastleggen die je als team gezamenlijk maakt omtrent het vormgeven aan alle daltonafspraken. Dat kan met tekst, maar bijvoorbeeld ook met foto’s van de middelen die de daltonafspraken visueel ondersteunen, zoals de taakformulieren die worden gebruikt, de picto’s, et cetera.

Het daltonboek is een handig, praktisch en concreet product, maar desalniettemin slechts een voorbeeld van hoe daltonafspraken geborgd kunnen worden. Helaas wordt dat boek bij sommige visitaties als norm gewenst. Maar er zijn andere vormen denkbaar, zoals scholen die een mapje met afspraken per kernwaarde in elke klas hebben liggen, toegankelijk voor leerkrachten, invallers en stagiaires en waarover de afspraak gemaakt is deze mapjes regelmatig met het team te evalueren en indien nodig aan te passen.

Er zijn ook daltonscholen te vinden, die in hun beleidsplan of schoolgids hun daltonwerkwijze beschrijven of dat doen op hun website.
Het gaat niet om het wat: het mapje, de website, het boek, maar om het waarom. Waarom is het belangrijk dalton te borgen binnen je organisatie? Wat is de achterliggende daltongedachte? Vanuit het waarom kun je bepalen hoe je dit wilt gaan bewerkstelligen, om vervolgens daartoe een passende vorm te kiezen.

Het past bij de huidige vorm van visiteren om daltonscholen de ruimte te bieden om hun eigen manier van borgen te laten ontwikkelen en verantwoorden.

En natuurlijk zou dat in de vorm van een daltonboek kunnen gebeuren..

Auteur: Lara Arnouts

Vorig artikel Dalton heeft opnieuw een internationale uitstraling
Volgende artikel Onderwijservaringen die vormen voor het leven…
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Instructiestout

Instructiestout

Zelfevaluatie

Zelfevaluatie

Goed daltononderwijs begint en eindigt bij het zien van ieder kind

Goed daltononderwijs begint en eindigt bij het zien van ieder kind

Voorbij de pret van het meetbaarheidsfeestje

Voorbij de pret van het meetbaarheidsfeestje

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Freedom

Freedom

En nu verder…

En nu verder…

Anti-reflectieterreur

Anti-reflectieterreur

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!