DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
Digiregie

Digiregie

5 februari 2018 1697 views

Daltonleraren zijn net kinderen. Ook zij willen het liefst ‘naar de knoppen’. Dat wordt hier letterlijk bedoeld. Net als hun leerlingen willen leraren zèlf in charge zijn, zèlf sturen en zèlf aan de knoppen zitten.

Leraren bij de uitvoering van de regietaak vertrouwen, is een belangrijk kenmerk van daltononderwijs. We zijn er in het daltononderwijs immers van overtuigd dat daltonleraren als geen ander in staat zijn om brede persoonsontwikkeling na te streven, uiteraard daarbij het onderwijs afstemmend op de eigen populatie, rekening houdend met de unieke omstandigheden op de eigen school.
Dat leraren de regie zelf in handen hebben, staat onder druk en is steeds minder vanzelfsprekend. Overheden, besturen en inspecties stellen doelen en vragen om verantwoordingen over resultaten en werkwijzen. Daar komt bij dat ook uitgevers zich steeds meer met de regie in de klas bemoeien.

Uitgeverij Zwijsen heeft onlangs de taal verrijkt met een nieuw woord, dat staat voor een ontwikkeling met verstrekkende gevolgen: digiregie. Het gaat bij de tool Digiregie om een online registratie- en planningsprogramma dat de uitgever bij de nieuwste versies van hun methoden heeft uitgegeven. Digiregie biedt jaarplanningen en overzichten met tussendoelen. Het analyseert bovendien leerresultaten en gebruikt die informatie voor de verdere planning van het onderwijs, zoals voor het maken van groepsplannen.

Op het daltoncongres in Deventer op 9 april 2014 sprak keynote speaker Michael van Wetering (manager innovatie bij Kennisnet) waarschuwend over de belangrijkste technologische trends voor het onderwijs. Hij zei “dat het niet de programmeurs zijn die verstand van opvoeden en onderwijs hebben, maar dat leraren zelf de professionals zijn”. Leraren moeten daarom technologische ontwikkelingen kritisch beschouwen, aldus Van Wetering. En programma’s moeten altijd hulpmiddelen in handen van leraren blijven en niet een doel op zich worden.
In deze nieuwe DaltonVisie komen jonge daltonleraren aan het woord. Zij voeren zelfbewust de regie over hun eigen onderwijs en willen de touwtjes zelf stevig in handen hebben om het daltononderwijs klaar te stomen voor de toekomst. Dat is geruststellend.

In reclame-uitingen over Digiregie wordt geschreven dat een aantal muisklikken volstaat om leeractiviteiten te plannen en dat Digiregie daarna ‘de rest doet’ en dat als gegevens goed ingevoerd zijn, de leraar van Digiregie ‘groen licht’ krijgt voor zijn onderwijsaanbod.
De redactie hoopt dat daltonleraren vooral zichzelf ‘groen licht’ blijven geven en dat zij, na het lezen van de nieuwe DaltonVisie, weer met nieuw elan ‘naar de knoppen gaan’.

Auteur: René Berends

Vorig artikel Dalton, een wereldvisie
Volgende artikel Voor het leven
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Van nature

Van nature

Vernieuwingsbevreesd of vernieuwingsbereid

Vernieuwingsbevreesd of vernieuwingsbereid

Stenen vos

Stenen vos

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Iedere daltonschool verdient een creatieve directeur met visie, passie en zelfreflectie

Lef

Lef

De leerling in beeld

De leerling in beeld

Anti-reflectieterreur

Anti-reflectieterreur

Van een oude rot, oude wijn en de kwaliteit van het onderwijs

Van een oude rot, oude wijn en de kwaliteit van het onderwijs

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!