In september 2016 zijn alle leden van de NDV via mail uitgenodigd om mee te doen aan de lezersenquête van DaltonVisie. Dankzij de oproep om als school het bericht te verspreiden onder collega´s, hebben niet alleen managers (35%), maar ook veel leraren (59%) gereageerd op de enquête. Ruim 160 personen hebben de vragenlijst ingevuld, waarvan enkele inzendingen niet geldig bleken. Bij het bepalen van de resultaten is uitgegaan van een geldige respons van 131. Naast een enkele bestuurder die de vragenlijst heeft ingevuld, betreft het gegevens uit het basisonderwijs (85%), voortgezet onderwijs (10%) en de groep opleiders en adviseurs (5%). Dit is een redelijke vertegenwoordiging van de NDV-leden, want de percentages komen nagenoeg overeen met het ledenbestand.
De meeste respondenten (70%) lezen alle edities van DaltonVisie; een derde van de overige 30% leest respectievelijk geen, twee of drie van de uitgaven. 85% maakt daartoe gebruik van het schoolabonnement; 11% heeft een eigen abonnement en 4% bekijkt oudere versies op de NDV-website. De meeste respondenten lezen het liefst het papieren tijdschrift (63%). 24% zou een digitale versie willen en 13% heeft geen voorkeur.
Tot slot is gevraagd naar een waardering voor de inhoud van DaltonVisie. De antwoordopties laag en matig zijn samengevoegd tot de waardering “negatief”; de opties voldoende en hoog zijn gecombineerd tot “positief”. Vervolgens zijn de rubrieken gerangschikt op basis van het percentage positiefwaarderingen. De rubrieken met bijbehorende rangorde en percentages zijn weergegeven in Tabel 1, waaruit blijkt dat alle 13 rubrieken overwegend positief (70% of hoger) worden gewaardeerd. Hoofdartikelen waarin nieuwe ontwikkelingen worden besproken vanuit theorie en enkele praktijkvoorbeelden worden door 95% van de respondenten het meest gewaardeerd. Praktijkvoorbeelden uit het dalton voortgezet onderwijs worden door het minst aantal respondenten gewaardeerd.
Vooral artikelen over nieuwe ontwikkelingen en onderzoek scoren het hoogst, terwijl de meer ´alledaagse´ bijdragen (regiowijs, interview, reportages juist lager in de lijst staan. Opvallend hoog (5e plaats) scoort ook de rubriek Open visie, wat het belang bevestigt van een podium voor opmerkelijke bijdragen van scholen en ruimte voor lezerscommentaar op gebeurtenissen in het daltonlandschap.
Auteur: Dick de Haan