Een aantal jaren geleden zijn wij op onze daltonschool begonnen met het werken met (leer)doelen voor de leerlingen. Op de weektaak vulden de leerlingen het doel in waar ze de komende periode (week) aan gingen werken. Op zich werkte dit prima, maar mijn doel was vooral om de leerlingen meer betrokken te laten zijn bij hun eigen taak en zo ook hun werkhouding te laten verbeteren. Nu had ik nog steeds vaak het gevoel dat de leerlingen voor míj werkten in plaats van voor zichzelf. Daar moest verandering in komen.
Daarom ben ik dit schooljaar in groep 8 begonnen met het praten over doelen en hebben we nagedacht over het vervolgonderwijs. Alle leerlingen hebben een tekening van zichzelf gemaakt, met een bordje in de hand, waarop staat wat de (leer)doelen voor dit schooljaar zijn. Ze hebben een touwtje gespannen naar het bordje waarop het niveau staat waar ze graag naar toe zouden willen.
Tijdens de startgesprekken in het begin van dit schooljaar hebben we deze doelen samen met de leerlingen en hun ouders besproken. Daarnaast hebben we de toets resultaten bekeken en zo konden we goed zien waar de leerlingen nog op uitvielen en waar dus extra aan gewerkt moet worden komende tijd. Op de weektaak schrijven de leerlingen aan welk doel ze extra gaan werken. Daarnaast krijgen alle leerlingen 1x per week huiswerk mee dat aansluit bij hun doel. Voor de leerlingen was dit erg duidelijk en de meeste leerlingen zijn daarna extra gemotiveerd aan de slag gegaan.
Zo ook Oliwia. Oliwia is een meisje dat oorspronkelijk uit Polen komt. Ze heeft zich in heel korte tijd de Nederlandse taal eigen gemaakt. Het begrijpend lezen blijft lastig voor haar. Tijdens het startgesprek gaf Oliwia aan dat ze graag beter wilde worden in begrijpend lezen. Ze oefent dit extra in de klas, maar wil ook graag huiswerk mee. Ik vroeg haar of er iemand was die haar hierbij zou kunnen helpen. Dat was niet het geval.
De volgende dag kwam Oliwia bij me met de vraag of Thijs (een klasgenoot) haar misschien kon helpen met het huiswerk voor begrijpend lezen. Ik vond het een goed idee. Zo ging Oliwia diezelfde dag nog naar Thijs met de vraag of hij samen met haar huiswerk begrijpend lezen wilde maken. “Goed hoor”, zei Thijs. “Meteen maar op donderdagmiddag na schooltijd?” Dat was geregeld.
Even later stonden Oliwia, Thijs en Aaron voor me. “Juf, mag Aaron ook met ons meedoen met het huiswerk? Hij vindt begrijpend lezen ook erg lastig”.
Mijn gezicht werd één grote glimlach.
Dus dit is wat ze bedoelen met kinderen écht eigenaar te laten worden van hun eigen taak.
Auteur: Geralien Kuiper is leerkracht van groep 8 en daltoncoördinator van daltonschool De Duykeldam in Swifterband
Beeld: Martijn Bakker