Wat een fantastische ervaring heb ik gehad! Vanuit de organisatie ‘mavo-platform’ (http://www.platform-tl.nl) ben ik samen met 23 collega’s op inspiratiereis geweest naar San Diego en Portland in de Verenigde Staten. Het is ontzettend goed om in een heel ander land, in een andere omgeving en in een andere cultuur te zien dat er scholen zijn die nog nooit van dalton en Nederland gehoord hebben, maar die toch op deze manier aan het werk zijn.
Wat heb ik gezien? Projectonderwijs met meerdere vakken geïntegreerd door elkaar. Uren die samensmelten en een vakkenpakket met als vaste vakken Engels en wiskunde. Alle andere vakken worden met drie tegelijk aangeboden in een periode van acht weken, die worden verwerkt en afgesloten in de vorm van een project. De ouders komen kijken naar de tentoonstellingen die uit de projecten voortkomen en kinderen presenteren trots wat ze samen hebben ontwikkeld. Deze school heet de ‘High Tech High’. Dit is echt een unieke school waar gepersonaliseerd leren betekent dat je als docent en mentor persoonlijk met je leerling omgaat, het programma voor de leerling maakt en samen met de leerlingen vier jaar de ‘middle school’ doorloopt. Het enthousiasme van leerlingen en docenten wordt versterkt door de samenwerking van de docenten en het vakoverstijgend bezig zijn met elkaar.
Wat me ook opvalt, is dat het rooster niet leidend is. Daarin kan van alles aangepast en veranderd worden. Ik weet natuurlijk ook wel dat wij in Nederland in een heel andere roostercultuur zitten en dat we dat ook zullen houden, maar als je even mee zou willen denken over een super leuk ‘out of the box’-idee, dan is er misschien toch iets nieuws bij ons mogelijk. Neem de daltonweken op mijn school, Helen Parkhurst in Almere. Wij hebben drie daltonweken per jaar waarin docenten projecten aanbieden en waarop leerlingen zich inschrijven. Dat betekent dat leerlingen van alle jaarlagen binnen mavo-havo-vwo door elkaar heen kunnen zitten.
En nu mijn nieuwe idee: we zouden één hele daltonmiddag of –ochtend per week kunnen organiseren. Dus veel vaker de uren losgooien en vakken integreren. Dan bieden wij vakoverstijgende projecten aan waarbij wij meerdere eindtermen raken, zodat toch ons PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) en leerlijn gehaald worden. Misschien zelfs ook hier weer bbl-kbl-mavo-havo-vwo door elkaar! Daarnaast kan onze daltonweek misschien vaker dan drie keer worden gehouden. Het overleg is super structureel en door middel van daltonlessen, die vakdoorbroken zijn en waarin rekening wordt gehouden met de meervoudige intelligenties, in combinatie met handelingsgericht werken (HGW) waarbij we de belemmerende én stimulerende factoren van leerlingen meenemen. Met deze manier van dalton en HGW geven we een nieuwe inhoud aan de mooie daltonprojectweek.
Oh sorry, nu draaf ik een beetje door! Maar misschien zet ik je in dit voorbeeld aan het na- en meedenken. Buiten de kaders denken geeft ons de kans om onze mooie daltoncompetenties nog meer kleur en ruimte te geven. In de wereld van nu is de veiligheid en saamhorigheid, leerrendement en plezier onlosmakelijk verbonden binnen je schooltijd en laten wij dit nu onze leerlingen kunnen geven!
Auteur: Barbara Gubbels is afdelingsleider mavo op Helen Parkhurst in Almere.
Beeld: Martijn Bakker