DaltonVisie
  • Home
  • Rubrieken
    • Visieontwikkeling
    • Praktijk PO
    • Praktijk VO
    • Onderzoek
    • Columns
    • Interviews
    • Internationaal
    • Historie
  • Dalton
  • Abonnement
  • Contact
En nu verder…

En nu verder…

15 februari 2018 1737 views

Een jaar geleden kreeg de daltonontwikkeling op de school waar ik werk, de Lorentzschool in Hilversum, een prachtige impuls. Een inspirerende studiedag rond het thema ‘de hele dag dalton’ zorgde voor veel positieve energie in de daltonwerkgroep en de bouwen. Over veel kleine veranderingen van de afgelopen jaren waren we tevreden. De aanpassingen aan de planners, een pasje voor het werken op de gang en een mooi pictogram van een muis voor het stilwerken. Allemaal nuttig, maar niet de verdieping van ons daltonconcept waarvan we allemaal vonden dat we eraan toe waren.

Een jaar na de studiedag zijn we trots op wat we het afgelopen jaar voor elkaar gekregen hebben. Als de kinderen binnenkomen, zien ze op het bord op welke momenten ze instructie hebben, welke workshops er die dag zijn en hoe de rest van de dag eruit gaat zien. Vervolgens plannen ze hun werk en starten ze met hun taken. De leerlingen kiezen zelf waar ze willen werken; bij één van de samenwerkingsplekken of toch liever op een plek om stil te werken. Tussendoor mag er ook van werkplek gewisseld worden.
Een jaar geleden omschreef ik het proces waar we in kwamen als de ‘daltonflow’, een collectieve roze wolk waarbij het opvalt dat het ja-maargevoel heel ver weg is. Er wordt vooral gezocht naar oplossingen en gedacht in kansen. Bijna te mooi om waar te zijn en daarom ontkom je niet aan de vraag wanneer de flow stopt of langzaam verdwijnt.

Na een jaar van vernieuwen en experimenteren, ervaren we dat het vastleggen van afspraken de nodige aandacht vraagt. Er moet geborgd worden want anders lopen we het risico dat we onszelf voorbijlopen. Een pilot of experimenteerfase geeft veel ruimte om te proberen en te ontdekken, maar uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden die worden vastgelegd in afspraken: zo doen we het allemaal. Borgen is minder spannend en uitdagend dat zoeken naar nieuwe mogelijkheden.

Het is mooi om te merken dat er collega’s zijn die dit juist heel goed kunnen en blij worden als ze het mogen uitwerken in een logische doorgaande lijn. Zij zijn pas tevreden als afspraken helder en eenduidige geformuleerd en vastgelegd zijn. Een kwaliteit die we leren waarderen, want dan kun je weer verder in de flow.

Auteur: Jeroen Jansen

Vorig artikel Kort door de bocht!
Volgende artikel Effectiviteit als kernwaarde
beheerder

beheerder

Gerelateerde posts van: Gerelateerde categorieën

Werken met doelen op daltonschool De Duykeldam

Werken met doelen op daltonschool De Duykeldam

Anti-reflectieterreur

Anti-reflectieterreur

Dalton, een wereldvisie

Dalton, een wereldvisie

Leren van je ervaringen

Leren van je ervaringen

Onderzoekend leren

Onderzoekend leren

We zitten in een dalton-flow

We zitten in een dalton-flow

Dalton +

Dalton +

Freedom

Freedom

Rubrieken

  • Columns (63)
  • Historie (21)
  • Internationaal (29)
  • Interview (20)
  • Onderzoek (40)
  • Praktijk PO (35)
  • Praktijk VO (19)
  • Visieontwikkeling (37)

Recente berichten

  • De wording van een daltonlyceum
  • Freedom
  • Daltonontwikkeling in België
  • Buiten leren is leuker leren!
  • Geef je kind vleugels
© 2018 Copyright DaltonVisie. Alle rechten voorbehouden.
Designed by Elma Online
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!