Home
Rubrieken
Visieontwikkeling
Praktijk PO
Praktijk VO
Onderzoek
Columns
Interviews
Internationaal
Historie
Dalton
Abonnement
Contact
Praktijk VO
Praktijk VO
De wording van een daltonlyceum
Een artikel over het vormen van een Daltonlyceum in Hoofddorp.
Praktijk VO
Daltonscholing: gedeelde verantwoordelijkheid
Op de vo-daltonschool Helen Parkhurst in Almere is een eigen Expertise Centrum opgezet, dat ingezet wordt om eigen leraren te professionaliseren in het daltononderwijs.
Praktijk VO
Leerlingen aan het woord
Leerlingen van het Spinoza Lyceum schrijven aan het eind van hun schoolcarrière over hun schoolmoment. Leerlingen worden aan het woord gelaten over het moment waar ze ineens wisten: zo werkt school, zo werk ik, dit heeft mij geholpen, hier ben ik goed in, hierin moet ik nog veel leren.
Praktijk VO
Technasium vernieuwt daltononderwijs
Op dalton vo-school Helen Parkhurst is er een nieuwe afdeling opgezet waar onderwijs gegeven wordt volgens de ideeën van een Technasium. Daarbij bouwt men voort op het examenvak Onderzoek en Ontwerpen. Het Technasium heeft na de invoering ervan vervolgens ook de rest van het daltononderwijs een impuls gegeven. Ook hier wordt nu ervaring opgedaan met de meer projectmatige aanpak van het Technasium en de ‘andere’ manieren van leren.
Praktijk VO
Fearless met dans in het vo
Docent dansexpressie aan het Stedelijk Dalton College in Alkmaar bespreekt hoe het vak dans, dat op deze school ook als examenvak gekozen kan worden, bij kan dragen aan persoonlijkheidsontwikkeling van leerlingen. Dans heeft een vormende waarde voor mensen.
Praktijk VO
Parade! 90 jaar Dalton Den Haag
Dalton Den Haag viert als oudste daltonschool van Nederland in 2016 haar 90-jarig bestaan. In dit artikel wordt stilgestaan bij de geschiedenis en bij de activiteiten in het jubileumjaar.
Praktijk VO
Whizzkids in het daltononderwijs
Een aantal leerlingen van vo-daltonscholen hebben (nominaties voor) prijzen in de wacht gesleept. Ze worden in dit artikel beschreven.
Praktijk VO
Daltononderwijs vo in Waterland, een unieke kans
Beschrijving van de ontwikkeling die de SG Nelson Mandela, sinds 2007 een dalton vo-school, de afgelopen jaren doorgemaakt heeft.
Praktijk VO
Wij kunnen het zelf
In het kader van de samenwerking tussen dalton vo-scholen in Noord-Holland is dit jaar opnieuw een 24-uurs conferentie gehouden. Ditmaal kwamen 26 docenten in Egmond bijeen. Thema’s waren motivatie, toevoegen van kennis en praktijk, waarbij je iets mee zou krijgen wat je morgen meteen toe kunt passen in de les.
Praktijk VO
Daltonianen dromen hun daltonschool
Tijdens de Nunspeet tweedaagse voor leraren van dalton vo-scholen hebben de deelnemers gebrainstormd over hun ideale toekomstige gedroomde daltonschool.
Praktijk VO
Feestelijke 24-uurs conferentie voor dalton VO
Dit jaar is de 24-uursconferentie gehouden in Naaldwijk. Sprekers waren Patrick Sins, lector vernieuwingsonderwijs en prof. Dr. Sitskoorn.
Praktijk VO
Succesvol in het leven, ondanks of dankzij de school?
Op het Spinoza Lyceum in Amsterdam waren de musicals voor veel kinderen en leraren het hoogtepunt van het jaar. Het is een traditie op deze school, waar duidelijk wordt waar het bij dalton uiteindelijk om gaat: algemene vorming en een brede ontwikkeling. Kinderen zijn meer dan een lijst met cijfers.
Praktijk VO
Van eigen gepiel naar een vangnet en een netwerk
Het Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp is een nieuwe dalton vo-school. Dit artikel geeft een beschrijving van de opzet en van de ontwikkeling van deze school.
Praktijk VO
Dalton 2020: naar een meeropbrengst
Daltonleiders en –coördinatoren van bijna 20 vo-daltonscholen kwamen bijeen in Leusden voor hun jaarlijkse 24-uurs conferentie. De centrale vraag was: hoe kunnen we het rendement van daltononderwijs verhogen, zonder afbreuk te doen aan het uitgangspunt dat daltononderwijs ook ontwikkelingsgericht onderwijs is en de centrale stelling: een daltonschool heeft pas voldoende kwaliteit als hij een ‘toegevoegde waarde’ heeft.
Praktijk VO
Doorleren over dalton
Verslag van een discussie met 50 dalton vo-leraren over de vraag wat een daltonschool onderscheid van een ‘gewone’ school en wat de dilemma’s zijn voor leraren die starten op een daltonschool.
Praktijk VO
Daltonscholing: gedeelde verantwoordelijkheid
Op de vo-daltonschool Helen Parkhurst in Almere is een eigen Expertise Centrum opgezet, dat ingezet wordt om eigen leraren te professionaliseren in het daltononderwijs.
Praktijk VO
Onderwijs Dalton Voorburg: ook goed voor jongens!
Dalton Voorburg heeft meegedaan aan een onderzoek van het Kohnstamm Instituut naar succesvolle onderwijsaanpakken voor jongens in het voortgezet onderwijs. In dit artikel wordt aangegeven hoe het daltononderwijs op deze school daarbij succesvol is. Het gaat daarbij om een aantal organisatorische, maar ook om pedagogisch-didactische kenmerken.
Praktijk VO
Samenwerken op alle niveaus
Daltononderwijs gaat over samenwerken. Niet alleen over samenwerking tussen leerlingen, ook tussen leerlingen en leraren, maar ook tussen scholen. Drie scholen voor voortgezet daltononderwijs zoeken in het A.A.P.-overleg de samenwerking (het Spinoza Lyceum uit Amsterdam, Stedelijk Dalton in Alkmaar en SG Nelson Mandela in Purmerend).
Praktijk VO
Klaar voor de start
Kinderen komen van basisschool Aldoende voor het eerst op een dalton vo-school, het Spinozalyceum. Hoe gaat dat in de eerste periode van het nieuwe schooljaar?
Close Window
Loading, Please Wait!
This may take a second or two.