Home
Rubrieken
Visieontwikkeling
Praktijk PO
Praktijk VO
Onderzoek
Columns
Interviews
Internationaal
Historie
Dalton
Abonnement
Contact
Praktijk PO
Praktijk PO
Buiten leren is leuker leren!
Kinderen presteren beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken wanneer de buiten-omgeving als leercontext wordt ingezet. Door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om zelf dingen uit te zoeken en om op een andere manier samen te werken.
Praktijk PO
Lapbooks in een daltonklas
In dit artikel wordt er een good practice gedeeld waarbij leerlingen op eigen wijze en naar eigen creativiteit vorm kunnen geven aan een lapbook. Het maken van een lapbook is een mooie manier om kennisinhouden te verwerken, maar er kan ook aandacht geschonken worden aan vaardigheden als onderzoeken, plannen, structureren, presenteren en evalueren.
Praktijk PO
Hoe implementeer je onderzoekend leren in het basisonderwijs?
Praktijk PO
Leeskriebels en krabbels
Verslag van een onderzoek dat uitgevoerd is in het kader van een masteropleiding. Op daltonbasisschool De Holterenk zijn leerlingen eigenaar gemaakt van hun eigen leesontwikkeling. Binnen het voortgezet technisch lezen zijn tussendoelen expliciet gemaakt. Vervolgens zijn er verschillende leeswerkvormen ontwikkeld en is er materiaal gemaakt. Kinderen plannen nu gericht hun eigen werk bij de doelen die zij zichzelf gesteld hebben.
Praktijk PO
Zeggenschap van kinderen
Inspraak van de leerling over zijn eigen leven, werken en leren is een grondrecht. Dat wordt ook door de inspectie erkend. In het onderwijs kunnen we kinderen eigenaar laten zijn over verschillende aspecten van het onderwijs dat ze volgen. Over eigenaarschap en inspraak wordt een onderzoek gestart, waar ook daltonscholen aan meedoen. Dat gaat over student voice.
Praktijk PO
Waar moet dat heen met dalton?
Leraren staan voor de vraag kinderen op te leiden voor een toekomst waarbij het nauwelijks in te schatten is wat kinderen daar aan kennis en vaardigheden voor nodig hebben. In dit artikel wordt besproken of daltononderwijs met ateliers, laboratories en assignments in een modern jasje daar een antwoord op is.
Praktijk PO
Het opruimen van belemmeringen in de instructie
Parkhurst adviseerde leraren: ‘stay out of the way’. Dit ‘uit de weg blijven’, het werk in handen van kinderen leggen vraagt zeker niet om een laissez-fairehouding. Maar wel om het zoeken naar manieren om kinderen meer eigenaar te laten zijn van hun eigen leren. Dat kan ook door belemmeringen op te heffen in de instructie, misschien niet voor alle kinderen, maar wel voor kinderen die dat aankunnen. Ontneem kinderen niet de kans op zelf-doen, als ze dat aankunnen.
Praktijk PO
Growth Mindset
Dit artikel gaat in op de theorie van Carol Dweck over Fixed en Growth Mindsets. Gesteld wordt dat leraren op school invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een growth mindset bij leerlingen door een serie concrete handelingen. Die hebben met name te maken met het omgaan met toetsing en het geven van cijfers, beoordelen en met de wijze waarop er feedback gegeven wordt.
Praktijk PO
Samenwerken in teamverband met Stichting leerKRACHT
Het idee dat leraren samen lessen voorbereiden en in teamverband samen onderwijs ontwerpen, volgens het idee van Stichting leerKRACHT, past prachtig bij hoe binnen het daltononderwijs vormgegeven kan worden aan vernieuwingen.
Praktijk PO
Een academische daltonbasisschool
Het zijn van een academische basisschool maakt dat de Westerschool in Wildervank beter in staat is om het onderzoekende en experimentele karakter van daltononderwijs waar te maken. Het heeft met name geleid in het beter afstemmen van het onderwijs op wat effectief bijdraagt aan wat de school als visie uit wil dragen. Het leidt ook tot een meer onderzoekende houding bij leerlingen.
Praktijk PO
Op snuffelstage bij bakkerij Van Gassel
Op daltonbasisschool De Hommel in Venray schrijven kinderen ‘echte’ sollicitatiebrieven voor snuffelstages, die meestal buiten de school uitgevoerd worden. Een leerling vertelt hoe hij ertoe gekomen is om bij bakker Van Gassel stage te gaan lopen, en hoe zijn meester hem daarbij geholpen heeft.
Praktijk PO
Bewegingsonderwijs op z’n daltons
Op daltonscholen worden voor bewegingsonderwijs veel vakleraren ingezet. Vaak hebben deze leraren weinig daltonexpertise. De moderne vakdidactiek voor bewegingsonderwijs heeft echter veel van wat daltononderwijs (ook) uit wil dragen. Om hun vaklessen dan ook meer ‘dalton’ te maken, kunnen vakdocenten bewegingsonderwijs goed terecht bij moderne ontwikkelingen in hun eigen vakdidactiek.
Praktijk PO
Dalton op Terschelling
Beschrijving van hoe op het eiland Terschelling op twee scholen (’t Jok en De Vosserschool) daltononderwijs gegeven wordt.
Praktijk PO
Adaptieve stellessen met gebruikmaking van instructiefilms
Oproep om mee te doen met het maken van instructiefilmpjes die door gebruik te maken van QR-codes kinderen ‘just-in-time’-instructie kunnen geven bij authentieke, betekenisvolle en functionele stelopdrachten.
Praktijk PO
De nieuwbouw van De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven
Vorm volgt functie. Bij De Werkplaats is lang nagedacht over een nieuwe stap in het onderwijsconcept. Nu is daarbij een vorm gevonden in de nieuwbouw van de bovenbouw. Open ruimtes, instructiehoeken, samenwerkplekken en individuele werkplekken, waarbij er aan teamteaching gedaan wordt en de zelf te plannen taak de leerlingen de weg wijst.
Praktijk PO
De Bergexpeditie – een geslaagd experiment
De Bergexpeditie is een middel om het werken in de klas te evalueren en erop te reflecteren. Het zorgt ervoor dat leerlingen meer betrokken raken op het werk.
Praktijk PO
Het ‘dit ben ik’-gesprek
Op de Lorentzschool in Hilversum is een pilot gestart met ‘dit ben ik’-gesprekken. Het kind vertelt en de ouders en leerkracht luisteren.
Praktijk PO
Beweegwijs. Hoe leerlingen op daltonscholen tot buitenspel te brengen zijn
Het programma Beweegwijs is geïntroduceerd op daltonschool Het Stroïnk in Enschede. Het brengt ook deze kinderen tot buitenspel. Bovenbouwers zijn junior coaches bij het spel van jongere kinderen.
Praktijk PO
Brede ontwikkeling in zicht met portfolio’s
Op de Albertine Agnesschool stellen kinderen hun eigen portfolio samen. Tijdens portfoliomiddagen presenteren leerlingen die portfolio’s aan hun ouders. Het zijn manieren om in gesprek te komen met kinderen en ouders over de brede ontwikkeling van hun kinderen.
Praktijk PO
3D-printers: uitdaging voor daltonscholen?
Hoe gebruiken daltonscholen de mogelijkheden die de nieuwe technologie van 3D-printers bieden?
Praktijk PO
Het roer moet om
Zeven leerkrachten van het Stedelijk Dalton College Almaar vertellen over hoe de school in een jaar tijd een grote verandering kon bewerkstelligen.
Praktijk PO
Onderzoeksactiviteiten door leerlingen
Verslag van een lessencyclus ‘leren onderzoek’ die directieleden van daltonscholen hebben gevolgd. Gedachte is dat er meer aandacht moet komen voor bèta- en techniekonderwijs.
Praktijk PO
Gestraft door beloning
In zijn zoekproces om daltonidealen van eigenaarschap in de eigen school te realiseren, stuitte de auteur op het boek van Alfie Kohn Punished by rewards. Kohn benadrukt dat extrinsieke ‘motivators’ intrinsieke motivatie wegvagen. En dat is een zorgelijke kwestie. Er worden vervolgens ideeën geopperd hoe dit te voorkomen is.
Praktijk PO
Differentiëren tijdens de inloop in groep 3
Om in groep 3 beter te ‘fine tunen’ in de afstemming op de behoeften van leerlingen wordt op daltonschool De Bongerd in Oldenzaal de werkwijze tijdens de inloop gepersonaliseerd. Kinderen krijgen elk, gerichte oefeningen te doen die passen bij hun niveaus, taken en interesses.
Praktijk PO
De snapmeter
Leerlingen houden met een thermometer, de snapmeter, bij in hoeverre ze een gesteld doel al bereikt hebben.
Praktijk PO
Lespleinen en studieruimtes
Bij de vernieuwbouw van daltonschool De Springplank is wat het team met haar daltononderwijs wilde realiseren uitgangspunt geweest bij het inrichten van de ruimte.
Praktijk PO
Feest voor kinderen van de voedselbank. Leren door ervaren.
Leerlingen van de Lentiz Dalton Mavo in Naaldwijk hebben als project een feest georganiseerd voor kinderen van de voedselbank. Het is een geslaagd voorbeeld van oefenen met autonomie en leren van ervaring.
Praktijk PO
Het leeskastje van daltonschool ’t Schöppert
Juf Alma op daltonschool ’t Schöppert in Hengelo (O) heeft het afgelopen jaar gewerkt met een leeskastje. Dit kastje bestaat uit negen laatjes met elk een eigen werkvorm rondom beginnende geletterdheid. Uitgangspunt is steeds een prentenboek.
Praktijk PO
Van zorgleerling tot expert
Jos Konings, leraar op daltonschool ’t Bastion, heeft een plan gemaakt voor zijn school, waardoor aandacht geschonken kan worden aan andere, dan de cognitieve kwaliteiten van leerlingen die bij het opbrengstgericht werken centraal staan. Kinderen uit de groepen 7 en 8 bezoeken periodiek het technieklokaal van de vmbo-school in Bredevoort. Zij worden vervolgens als ‘experts’ ingezet in de technieklessen in de lagere groepen. Daardoor ziet de school de leerlingen groeien in zelfvertrouwen en deskundigheid, juist op de niet-cognitieve aspecten van hun ontwikkeling.
Praktijk PO
Sbo De Leilinde: De enige speciale daltonbasisschool in Nederland
Beschrijving van de werkwijze in de enige speciale daltonschool die we in Nederland hebben, sbo De Leilinde in Heusden. Als de school strak en overzichtelijk georganiseerd is, en leraren consequent en duidelijk zijn, kunnen ook kinderen in het speciale basisonderwijs vanuit het werken met de daltonprincipes in vrijheid (leren) kiezen, zelfstandig en samen leren en zich ontwikkelen door instructie en reflectie.
Praktijk PO
De ontwikkeling van ik-doelen voor zelfregulerend leren
Op basis van een framework voor self regulated learning van Pintrich is een vertaling gemaakt naar concrete ik-doelen voor zelfsturend / zelfregulerend leren.
Praktijk PO
De leerlingenraad
Wat willen daltonscholen met een leerlingenraad. Wat kunnen ze ermee en wat hebben leerlingen eraan?
Praktijk PO
Met het Lees Promotie Team meer leesplezier!
Op daltonschool ’t Schöppert in Hengelo (O) zijn kinderen in de bovenbouw gevraagd om een plan te maken om het leesplezier op school te verbeteren.
Praktijk PO
Het kan ook anders
Op daltonschool Marimba in groep 7 wordt de instructie volgens het directe instructiemodel nader gedaltoniseerd. Er wordt instructie opgezet vanuit gedeelde sturing. Sommige kinderen mogen aangeven of zelfstandig werken of dat ze deelnemen aan de instructie.
Praktijk PO
Stoplicht?
In hoeverre is het stoplicht een hulpmiddel voor daltononderwijs?
Close Window
Loading, Please Wait!
This may take a second or two.